torsdag 8 februari 2018

Hela världen är tacksam!

Udda som vanligt.
Jag skulle förmodligen räknas som någon som ständigt kör för fort.
Jag tyckte under ungdomen, gör fortfarande, att det var roligt att sladda i snön och på isen. Halkkörningen var det roligaste under hela körutbildningen.
svt.se

Vissa saker hänger jag upp mig på fullständigt och en av dem är detta med trafik.
Jag bryr mig inte varför någon vill köra om mig. Kan jag så flyttar jag på mig.
Varför skulle jag bråka om det!?
Jag har däremot bekymmer med dem som ständigt kör för sakta eller de som håller medelhastigheten 70km/h oavsett vilken hastighet det är på vägen för de är en trafikfara.
Reglerna säger att man ska blinka ur rondellen och så gör jag.
Det blir bara sjukt att blinka vänster när du sedan ska svänga höger för att komma dit.

Vissa saker ska man alltid respektera och det har varit på tapeten de sista veckorna.
Vid vägarbete ska hastigheten minimeras. Självklart!
Jag kör inte in och tillfälligt parkerar på någons personalparkering för det ställer till med för mycket bekymmer för andra. Jag skulle inte heller ställa mig vid sidan av vägen när det är över en meter snö och plogbilen precis kommer.
Helt ärligt. Hur tänkte denna dam?

Kvinnan skulle hämta sina barn och parkerade sin bil, väl medveten om att plogbilen kom samtidigt. Han berättar för henne att hon är i vägen och hon väljer att gå in ändå.
Alla människor i Sverige är nog tacksamma för att jag inte kör plogbil för jag tycker att han som körde visade på stor ödmjukhet när han bara föste snön precis framför hennes bil.
Han kunde lika gärna ha plogat upp hela sidan.

Var är respekten för yrkeschaufförerna!?
Han som kör plogbilen gör sitt jobb och hon saboterar hans arbete medvetet.
Förra veckan var det en man som satte en gummiraka rakt i framrutan på en bil då den inte saktade ner vid ett vägarbete och det är samma sak.
Respekt för andras arbete och liv!

Skolan har garanterat haft en på- och avstigningsplats.
Varför använde hon inte den?
Var den några meter längre bort?
Lite längre sträcka att gå?
Sedan klagar hon och det är för mig absurt!

Människor som gör fel i trafiken är många och så även jag ibland men då ber jag om ursäkt på alla sätt jag kan. Senast härom dagen möttes två bilar i mitt samhälle. Den ene hade en parkerad bil på sin sida och stannade därför till, precis som han skulle. När den andra bilen kört förbi mötet så tutar den som fick stanna och gestikulerar med hela munnen.
Lagen säger att han skulle stanna.
Vad i hela världen var då problemet!?

Vägarbetaren som slängde gummirakan i framrutan på en bil har fått hjälp med böterna.
Döms denne plogbilsförare hoppas jag att människor gör likadant.
Kvinnan borde av rätten få veta att det absolut minsta man kan begära av sunt förnuft när det är över en meter snö ute, är att man inte parkerar mitt framför en plogbil.
Det kallas självbevarelsedrift.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/skottade-sno-pa-bil-atalas-for-skadegorelse