måndag 12 februari 2018

Lägg dig inte i.

I mitt yrke får jag varje dag ta en hel del beslut, det ingår.
Dagarna blir inte alltid som jag har tänkt men då måste jag tänka om.
En av mina uppgifter är att se till att de elever jag har blir goda samhällsmedborgare med en bred allmänutbildning utöver kunskaperna de ska ha i respektive ämne.
Jag älskar det.
Sedan den första dagen jag började arbeta som lärare har jag älskat mitt yrke.
Jag har läst in vartenda ämne och får i princip arbeta med vad och med vilka jag vill men jag har valt att vara där jag är för jag trivs så oerhört bra.
svt.se

Att vara lärare är lite speciellt för alla har en åsikt.
Alla har gått i skolan.
Den äldre generationen kan mycket väl ha åsikter om vad som ska få ske och inte i skolorna men enligt mig ska politiken inte lägga sig i detaljerna och det är precis det jag anser att Liberalerna gör nu. Liberalerna vill förbjuda mobilerna i klassrummen.

Ok.
Ska de skicka polisen på de elever som använder den ändå?
Ska läraren få beslagta den?
Vilka försäkringar gäller då om något händer med den?

För mig som är inom denna verksamhet i princip alltid är detta förslag ett typiskt sådant från någon som inte är där i verkligheten. För mig är inte mobilen ett problem och när jag arbetade med äldre barn var den inte det där heller. Jag ser det istället som en tillgång och skulle jag vid något tillfälle inte anse det vara ok så kommer inte eleverna att använda den.
Det ingår i mitt yrke och i den pondus jag måste ha för att klara det jag gör.

Jag brukar säga till dem som frågar att jag valde mellan lärare och yrkesmilitär. Jag behöver inte slå eller skrika utan de ska ha respekt för mig ändå. De vet vad som gäller och genom att behandla dem exakt så som jag vill bli behandlad av andra människor, så kommer det bli bra.
På min arbetsplats är vi alla lika.
Vi gör inte skillnad på vilken titel, vilken åsikt eller vilket kön någon har.
För många barn är jag den vuxne de träffar mest varje dag och detta gör att jag måste se till att de vill komma även nästa dag. Och nästa dag och..
Skolan är deras arbetsplats precis som den är min.

Varför i hela världen ska någon i storstan säga vad jag ska göra med mobiltelefonerna i klassrummet?
Ska de förbjuda kepsar (en ständig diskussion), slöjor, politiska attiraljer, shorts eller för korta kjolar också? Solglasögon? Det kan kanske finnas någon som har detta på sig.
De lärare som har bekymmer med dessa saker kanske ska tänka över hur de själv är för att sedan be någon annan om hjälp.
Låt varje lärare och skola själv bestämma över mobilfrågan.
Alla skolor i hela Sverige ser nämligen inte likadana ut.

http://t.sr.se/2Euh2Tb