onsdag 21 februari 2018

Hur hörde de ens talas om Sverige?

Det är synd om alla de barn som är här.
Synd om dem för att de räknas som ensamkommande fast att de ytterst sällan är det.
Synd om dem för att de är barn, fast att tester visar att de inte är det.
wiki.se

Protesterna ljuder i Sverige.
Låt de afghanska barnen stanna!
Så kan man ju tycka.
De flesta som tycker detta är själv "barn" och har inte bidragit till välfärden.
De har inte arbetat och knappt utbildat sig men de tycker att exempelvis jag, som pluggat väldigt mycket och som arbetat i hela mitt liv, jag ska minsann bekosta några personer till.

Ibland önskar jag att vi hade fortsatt tillhöra Danmark efter 1658.
Ett land med betydligt sundare tankar gällande hur man ska dela upp sitt samvete.

För många år sedan var jag i Indien och träffade där en väldigt trevlig man.
Jag fick besöka hans hem och han visade stolt upp det han ägde.
Frågvis som jag är kom det hundratals frågor.
Han tjänade ungefär 400 svenska kronor i månaden och hans bostad, en hydda på cirka 12 kvadrat, kostade honom 200 kronor i månaden. Omvandlat till svenska mått hade han det ändå rätt bra.
Det gick ingen nöd på honom och han åt sig mätt varje dag.
Han hade det riktigt bra jämfört med många i hans område då han hade både toalett och tv i sitt boende. I Sverige hade ingen fått bo som han gjorde.
Det betyder inte att det är fel att bo så utan att vi har väldigt höga krav och bostäder anpassade till kylan som finns här i norr.

Tittar man på bilder och jämför är det lätt att tänka att i har det väldigt lyxigt.
Ser man till byggnader behöver de inte se likadan ut för beroende på var man bor kan de byggas på olika sätt utan att för den delen varken ha bra eller dålig kvalitet.

Afghanistan är ett land som har ungefär 250 000 km2 större yta.
Då har jag räknat bort de nästan 10% yta i Sverige som är vatten så landmassan i Afghanistan är ungefär 250 000 km2 större.
Där bor närmre 32 miljoner människor jämfört med Sverige 11 miljoner.
De bor nästan 50 personer/km2 jämfört med Sveriges 23 personer/km2.

Om det är oroligt i Luleå behöver inte jag fly mitt land.
Afghanistan klagade på sin "braindrain" när alla smarta människor flydde landet.
De som kommer till Sverige rekommenderas få alla vaccin för att inte sprida sjukdomar och de är allt annat än högutbildade med våra mått mätt.

Regeringen vill att de ska få gå gymnasiet, jag tycker de kan få en snabbkurs i något yrke som fungerar i deras hemland så kan de starta upp ett företag när de kommer tillbaka och sedan börja arbeta. Den stora frågan blir varför de lämnade sitt land för Sverige.
Vad är det någon har tutat i dem?
Här får alla plats och här får man allt samtidigt som man kan leva som tidigare?

Jämför siffrorna ovan.
Det går in ett och ett halvt Sverige i Afghanistan.
Vi kan inte hjälpa alla här och speciellt inte bara dem som har pengarna att ta sig hit.
Vi borde göra tvärtom och förslaget med att de ska söka asyl från sitt hemland borde gå igenom.
Då behöver ingen mer drunkna
Ingen behöver mer bli utsatt för den fruktansvärda resan hit.
Pengar kommer inte längre spela någon roll och det är så jag tycker att hela asylförfarandet ska fungera. Politik är dessutom sättet att förändra på, inte att skrika ut irritation över Sveriges torg för det hjälper ingenting i längden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/protester-mot-utvisningarna-till-afghanistan