lördag 1 september 2018

Humor i P3?

Musik och kultur ska aldrig röras.
Inte ens om det är statligt finansierat.
Handen upp för mig. Jag håller inte med!

35 år gammal på pappret men 80+ i själen.
Så känner jag mig i vissa frågor.
Nej, allt ska inte regleras och yttrandefriheten är oerhört viktig.
Ska det dock gälla allt?
Var går gränsen egentligen mellan mobbning och humor?
sr.se

För snart tio år sedan blev det världens liv för en rondellhund och bilder på islams heliga gubbe. Ingen vettig människa kan ha brytt sig och som vanligt mesade sig Sverige och vägrade publicera bilderna. En gång kanske men sedan fick det räcka.
Danmark visade redan då vart skåpet skulle ställas.
Röster höjdes om att vi inte förstod religionen.
Det må så vara.

Nu finns det ett "humor"program som gör narr av de olika partiledarna.
Vad är då skillnaden?
Jo, P3 är ett program som helt och hållet betalas av dig och mig.
Jag tycker att staten ska hålla i vissa delar men detta är för mig absurt.
Jag lyssnar i princip bara på P1.
Jag har förståelse för att musik som aldrig får spelas finns på P2 och att P4 blir det lokala alternativet. P3 ska vara till för ungdomar.
Om P3 nu fungerar som det visar sig här, är det då konstigt att ungdomar beter sig som de gör?
Hur kan mobbning vara ok?

Jag har full förståelse för att man ska ha lite humor.
Min humor må inte vara den bästa och jag kan uppfattas som korkad.
Jag förstår sällan skämt direkt.
Att mobba någon är dock skillnad.

Vad är då mobbning?
Enligt definitionen på Wiki är det:
"Mobbning kan involvera ett eller flera av det som juridiskt benämns misshandel, olaga hot, förolämpning, förtal, övergrepp i rättssak, stöld, skadegörelse, olaga frihetsberövande, ofredande och sexuellt ofredande."
Min uppfattning är att programledaren systematiskt förolämpat och förtalar de som blir intervjuade. Ska det vara roligt? Kan man stjäla lite grann eller våldta en stund utan straff?
Mobba lite grann?
Antingen eller.

P3 ska inte leva i någon skyddad verkstad och jag har full förståelse för att åsikten om att lägga ner kanalen finns. Med tanke på att det är just du och jag som betalar det, så kanske systemet skulle göras om till något liknande andra kanaler. Varför ska detta betalas av staten?
Vill kanalen överleva kan de få göra programmen själv så kan den som vill lyssna på det få betala.
Det hade blivit väldigt billigt för mig och jag hade sluppit att finansiera ren och skär mobbning.

https://www.facebook.com/morgonpassetiP3/videos/livet-som-jimmie-%C3%A5kesson-enligt-christopher-garplind/306148399963892/
https://sverigesradio.se/avsnitt/1155380