måndag 8 oktober 2018

Kommunens ansvar?

För mig är gränsen hårfin mellan vad som är ok och inte.
Många gånger kan man behöva tänka efter mer än en gång.

Ok.
Sonen Ruben är vegan.
Kanske ok om han är tonåring eller vuxen men Ruben är två år och har börjat på dagis.
Förskolan vägrar dock erbjuda honom vegankost.
Efter påringningar ändrar kommunen sig och vänder i frågan.

För mig blir detta absurt.
Om jag säger att mina barn vill äta närodlat, och då menar jag verkligen närodlat, från kommunen. Ordnar kommunen det då?
Det skulle störa ut upphandlingsavtalen.
Om barnen bara får äta kött.
Jag anmäler att de bara får äta oxfilé med rödvinssås och trattkantareller till.
Godkänns det?

För mig är detta att ta saker ett steg längre men det är dit vi kommer för om vi plötsligt ska anpassa oss åt en familjs krav bör vi för rättvisans skull anpassa till alla.
Jag kan förstå allergier om de finns på ett papper.
Jag kan även förstå kost ur hälsosynpunkt när exempelvis kraftigt överviktiga barn, alternativt undernärda barn, får speciell kost då skolan anser att det finns hälsoproblem.
Detta måste dock samverkas med hemmet och socialtjänsten om inget händer.
Jag har varit riktigt smal i hela mitt liv och det är inte förrän efter barnen som jag gått upp lite i vikt. Jag räknas nog inte som överviktig ändå.
Jag hade säkert fått specialkost som liten men jag har alltid ätit trots att jag är smal.

Jag menar, att det finns grader i helvetet.
Det finns alltid de som är i behov av specialmat.
För mig går dock gränsen när föräldrar sätter krav och för mig spelar det ingen roll om de är religiösa eller rena fixidéer. Förskolan och skolan ska enligt mig erbjuda mat varje dag.
Bra mat som fungerar men inte heller det ska gå till överdrift.
Passar inte ordinarie mat så kan vegetarisk mat alltid vara ett alternativ men sedan går gränsen.
Varför ska kommunen betala för familjernas idéer?
Varför ska dessa barn få egen kost som de egentligen inte behöver?

Tänk er en skola där en är allergisk mot allt från havet vilket inte är ovanligt. Sedan har vi några laktos och några glutenintoleranta. Någon är allergisk mot nötter och någon på kärnfrukter.
Skolbespisningen har att göra ändå.
Ska de sedan behöva lägga tid på att göra mat till alla med religiösa själ, veganer, köttätare och fiskätare. Någonstans måste man dra gränsen.
För mig har den gått vid vegankost om det kostar mer än en ordinarie portion.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/ruben-2-ar-nekas-vegankost-pa-forskolan