onsdag 10 oktober 2018

Paria.

Religion är för mig ett av mina favoritämnen och har varit länge.
Sedan mina tonår har jag haft väldigt mycket tankar och tycker mycket kring det mesta.
Första gången jag läste om hinduismen fastnade jag och jag har sedan den tiden ansett mig vara en kristen hindu.
svt.se
Två religioner som krockar avsevärt i många saker.
Jag är kristen för att jag tycker de svenska kyrkorna är fina och jag gillar den grund vi som land står på. Jag är hindu för att jag gillar deras filosofi och deras levnadssätt.
Jag tror på karma och lever mitt liv som om livet är ett pärlband där själen är snöret och barnen har till och med hinduiska namn. För mig är det viktigt.
Jag ska leva på ett sätt som ger mig fler chanser.
Jag ska leva och behandla andra människor som jag vill bli behandlad.

Paria är ett annat namn för en kastlös.
Kastsystemet i Indien togs bort för flera hundra år sedan men har inte fått någon genomslagskraft och de kastlösa kallas främst för daliter idag.
I Sverige har vi en grupp som är paria.

Utstötta och ensamma.
Några tycker synd om dem och andra föraktar dem.
Pratar illa om dem. Säger saker och påstår saker om dem.
Likt små barn som effektivt mobbar den som sticker ut och likt den knubbige killen i Flugornas Herre ska de helst springa och gömma sig.

Nu har vi Alliansen.
För mig ett bra alternativ trots att det finns en hel del fel där enligt mig.
Jag tror dock att de löser Sverige och hur det fungerar här på ett bra sätt om de får chansen.
De beter sig dock som barnungar.
En vill prata med socialdemokraterna - lärde ni er ingenting av DÖ?
Jag får fortfarande till mig potentiella väljare som berättar att de efter den överenskommelsen aldrig någonsin kommer rösta på Moderaterna igen.
En vill prata med miljöpartiet - har ni överhuvudtaget lyssnat på något de säger?
Miljöpartiet och F!, som visserligen inte tog sig in i riksdagen, det är för mig tabu.
Partier utan någon som helst verklighetsuppfattning.

Vi har dock ett parti med liknande idéer, liknande program och vars politik på många plan överensstämmer med Moderaternas.
Precis som med alla överenskommelser får man ge och ta.
Vissa saker kommer man aldrig överens om.
För mig är det dock oerhört beklämmande att man hellre ska försöka ta makten med partier som har någon enstaka beröringspunkt istället för med dem vars politik är lik vår egen.

På lokal nivå kan personkemi har en oerhört stor inverkan på eventuell samverkan och min grannkommun har s, kd och vänstern gått ihop.
I Simrishamn har, sitt ner; Socialdemokraterna, centerpartiet, österlenpartiet, miljöpartiet och fi bestämt sig för att regera i minoritet.
Allt för att övriga partier är för rädda för att prata med varandra.
Tänker man verkligen på medborgarnas bästa då?

Kastsystemet togs bort från Indien för många år sedan men i Sverige lever det kvar.
Jag väntar på de vuxna i rummet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ulf-kristersson-m-traffar-talmannen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/lutar-at-fortsatt-makt-for-s-i-simrishamn