söndag 28 oktober 2018

Så snedtänkt.

Jag blir allvarligt oroad men inser hur stor skillnad det är.
Mitt lilla Hällevik är inte Pittsburgh och jag vill dela upp detta i två delar.
Den första är att det är helt fruktansvärt att någon har valt att skjuta ihjäl folk i en synagoga.
Någonting är allvarligt fel när man väljer att gå till attack mot människor.
Nu vet inte jag om det är för att de är judar eller att de bara hade otur, men oavsett så är det hemskt.
svt.se

Nästa hemska sak blir att lyssna på president Trump om detta fruktansvärda.
Jag har inget emot honom och respekterar den demokrati USA har.
Jag hade varken röstat på honom eller Clinton om jag hade varit amerikanare och anledningen till det hörs väldigt tydligt i klippet.

Trumps metod för att få slut på sådana här händelser radas fram.
De skulle haft något att skydda sig med i synagogan.
De kunde ha haft en vakt.
Dödsstraffet måste bli snabbare och effektivare och förövarna skulle dömas direkt. All väntan är fel.

Jag håller med om att det ska gå snabbt men det är också det enda.
Jag blir mörkrädd för den värld vi lever i.
Jag må vara flummig och helt i min egen värld men att ens tänka tanken med dödsstraffet är för mig fel. Vem ska vara den som sätter sig över andra människors liv utan att själv bli likadan!?

Jag kan aldrig döma en annan människa.
Jag kan inte under några omständigheter ta ett beslut som sätter mig högre upp än andra och skulle någon mörda någon annan anser jag det självklart vara helt fel.
Men sedan delar sig våra meningar.
Jag avskyr dödsstraffet av två anledningar.
Den ene är att det kan vara fel. Exempel finns på människor som avrättats och sedan har det visat sig vara fel. Personen var oskyldig.
Det andra är för mig den miss det blir när någon får påbörja sitt nästa liv så snart när de har skapat så mycket lidande i detta.
Flummigt. Jag vet.

Den största anledningen till att man inte har så mycket dödsstraff längre är en pengafråga. Det är för dyrt då alla får överklaga vilket gör att det kostar mycket pengar.
De som har dött i onödan räknar man bort.

Jag bryr mig inte vem som är president i USA för till saken hör att de allihop tänker såhär. Det är jag som är udda i sammanhanget men jag kan bjuda på det.
Jag tror inte skjutningarna försvinner av varken mer vapen, väktare eller längre straff alternativt dödsstraff.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/skjutning-i-synagoga-i-amerikanska-pittsburgh