onsdag 3 oktober 2018

Vems fel?

En av Sveriges stora akilleshälar.
Vems fel är det om du inte förstår vårt språk?
Är det ditt?
Eller landet Sveriges fel?
svt.se

För mig är det självklart att det är den enskilde individens skyldighet att lära sig vårt språk. Jag har full förståelse för att det inte alltid är lätt men det kan ingen annan hjälpa. Vill man leva här måste man klara de krav som ska finnas.
Jag har lagt motioner om språktest för att bli medborgare i Sverige och anser det vara rätt.
Några år efter kom mitt parti på riksplan och höll med.
Att flytta hit ska inte innebära en hel hög med rättigheter utan en minst lika stor hög med skyldigheter. De ska helst vara ännu fler för att slippa lycksökare.
Vår välfärd ska vara åt dem som arbetar för den.

Mannen får nu behålla 240 000 kronor som han lurat staten på.
Varför?
Jo, han förstod inte vårt bidragssystem och ingen handläggare hade varit så snäll och förklarat det för honom på hans språk.
Vems fel är då detta!?
För mig är det en självklarhet att det är mannens fel för det kan omöjligt vara skattebetalarnas bekymmer att någon som flyttar hit ska få behålla pengar han har lurat till sig.
Varför ska då någon betala tillbaka?

Vi anpassar vårt land in absurdum.
Istället för att tvinga människor att lära sig svenska så skriver vi allt på deras hemspråk. Istället för att sätt krav berättar vi deras rättigheter.
Vi måste förändra detta.
Tolk är för mig något som skulle betalas av personen själv i alla lägen.
Jag kan inte se något annat land som skulle ställa upp med den lyx som vi har.

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/spraksvarigheter-friar-man-fran-grova-bidragsbrott/