Den hårfina linjen mellan vad som är vems rätt.
Jag har skrivit om detta tidigare men tänker ta upp det igen.
Sverige är unika.
Vi har skolmat och det betalas med skatten.
Jag tycker det är bra med skolmaten men anser att det finns två saker som går till överdrift.
Den ena är kraven på maten och den andra är just maten.
Skolor har massiva bekymmer med alla allergier och diverse koståsikter från olika människor. Inte nog med att alla har en åsikt, är allergiska eller religiösa så ska allt anpassas.
För mig går gränsen vid en allergi.
Den ska då finnas på ett papper vilket för mig klargör att det barnet ska få annan mat.
Religion är för mig inte så viktigt att det ska anpassas.
Oavsett religion.
Som jag ser det kan det finnas ett alternativ för alla dem som har någon form av bekymmer och det får då vara vegetarisk mat. Där kommer alla religioner in och klarar sig samt många allergier.
Allt hade sparat mycket tid för personalen och risken att det blir fel minskas.
Nästa sak som sedan jag har en åsikt på är just maten.
För mig är det nämligen inte skolans roll att lära barn att äta varken rätt mat eller på rätt sätt.
Självklart säger jag till och berättar hur det ska vara men jag anser inte att skolmaten ska anpassas efter diverse fixidéer eller tillfälliga modeformer.
Nej, vi kan inte bara ha hamburgare och pizza, men någon gång.
Pannkakor någon gång men det är bortplockat då det inte anses vara tillräckligt bra mat.
Jag som lärare kan upplysa om att det är katastrof när maten har varit "rätt".
Försök att ha en lektion på eftermiddagen när eleverna inte har ätit för de anser inte att maten är ätlig.
Försök få dem att göra någonting, och då kommer skolans uppgift in.
Vad är min uppgift som lärare?
Jo, den är att lära barnen något.
När det då inte går för att de är helt slut?
Har skolan då uppnått sitt syfte eller vad har blivit bra?
Ny mat ska självklart introduceras men kanske på ett annat sätt.
Jag kan tjata om att man ska hålla besticken i rätt hand i skolan men hemma säger ingen något. Jag kan berätta att de ska ha munnen stängd när de äter för det är otrevligt när munnen är öppen och alla ser vad som finns där, men det hjälper inte om inte hemmet gör likadant.
Jag kan berätta och tvinga dem att ta någon grönsak men så länge inte hemmet erbjuder det kommer de inte få in vanan. Är detta verkligen rätt uppgift för mig som lärare?
Jag anser att det ingår i allmänbildningen och gör det självfallet men när då ingen äter av maten. Vem har då uppnått sitt syfte?
Kommunen kan skryta om att maten är ekologisk, "närodlad" eller vegetarisk.
Det blir desto fler mackor på fritids eller när barnen kommer hem samtidigt som skolarbetet inte fungerade. Vad var då bra egentligen?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/eleven-albin-jag-ater-annat-tre-ganger-i-veckan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/sa-jobbar-kommunerna-med-matsvinnet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/skolbarnen-skippar-gronsakerna
Jag har skrivit om detta tidigare men tänker ta upp det igen.
svt.se |
Sverige är unika.
Vi har skolmat och det betalas med skatten.
Jag tycker det är bra med skolmaten men anser att det finns två saker som går till överdrift.
Den ena är kraven på maten och den andra är just maten.
Skolor har massiva bekymmer med alla allergier och diverse koståsikter från olika människor. Inte nog med att alla har en åsikt, är allergiska eller religiösa så ska allt anpassas.
För mig går gränsen vid en allergi.
Den ska då finnas på ett papper vilket för mig klargör att det barnet ska få annan mat.
Religion är för mig inte så viktigt att det ska anpassas.
Oavsett religion.
Som jag ser det kan det finnas ett alternativ för alla dem som har någon form av bekymmer och det får då vara vegetarisk mat. Där kommer alla religioner in och klarar sig samt många allergier.
Allt hade sparat mycket tid för personalen och risken att det blir fel minskas.
Nästa sak som sedan jag har en åsikt på är just maten.
För mig är det nämligen inte skolans roll att lära barn att äta varken rätt mat eller på rätt sätt.
Självklart säger jag till och berättar hur det ska vara men jag anser inte att skolmaten ska anpassas efter diverse fixidéer eller tillfälliga modeformer.
Nej, vi kan inte bara ha hamburgare och pizza, men någon gång.
Pannkakor någon gång men det är bortplockat då det inte anses vara tillräckligt bra mat.
Jag som lärare kan upplysa om att det är katastrof när maten har varit "rätt".
Försök att ha en lektion på eftermiddagen när eleverna inte har ätit för de anser inte att maten är ätlig.
Försök få dem att göra någonting, och då kommer skolans uppgift in.
Vad är min uppgift som lärare?
Jo, den är att lära barnen något.
När det då inte går för att de är helt slut?
Har skolan då uppnått sitt syfte eller vad har blivit bra?
Ny mat ska självklart introduceras men kanske på ett annat sätt.
Jag kan tjata om att man ska hålla besticken i rätt hand i skolan men hemma säger ingen något. Jag kan berätta att de ska ha munnen stängd när de äter för det är otrevligt när munnen är öppen och alla ser vad som finns där, men det hjälper inte om inte hemmet gör likadant.
Jag kan berätta och tvinga dem att ta någon grönsak men så länge inte hemmet erbjuder det kommer de inte få in vanan. Är detta verkligen rätt uppgift för mig som lärare?
Jag anser att det ingår i allmänbildningen och gör det självfallet men när då ingen äter av maten. Vem har då uppnått sitt syfte?
Kommunen kan skryta om att maten är ekologisk, "närodlad" eller vegetarisk.
Det blir desto fler mackor på fritids eller när barnen kommer hem samtidigt som skolarbetet inte fungerade. Vad var då bra egentligen?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/eleven-albin-jag-ater-annat-tre-ganger-i-veckan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/sa-jobbar-kommunerna-med-matsvinnet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/skolbarnen-skippar-gronsakerna