lördag 6 oktober 2018

Jag håller inte med om din åsikt..

..men jag är beredd att gå i döden för din rätt att yttra den.
Ett citat som felaktigt, ofta, tillskrivs Voltaire.
Jag skulle kunna hävda att detta är ett led i kvinnans förtryck då det var Evelyn Beatrice Hall som myntade uttrycket och inte en man. Jag väljer dock att se det goda och tidernas förändringar.
På 1800-talet kunde du inte bli känd författare som kvinna och därför använde hon en manlig pseudonym.
svt.se

För mig är karma viktigt och har alltid varit.
Alla lär av sina misstag och så även jag.
Jag har varit med i politiken i cirka tjugo år och är luttrad.
Det går dessutom inte att sätta sig på mig längre eller köra med "lilla gumman"-stilen.
Jag har inför min nya roll läst kommunallagen, stadgar och policys.
För mig är det nämligen oerhört viktigt att detta sitter om man ska vara med och styra på något sätt. Antingen görs det ordentligt eller inte alls.

Fem dagar sedan brakade det lös i media.
Fem dagar som gruppledare.
Telefonen går varm.
Ett pressmeddelande lämnades som inte var godkänt av gruppen och informationen kom inte fram.
Jag som gruppledare får ta på mig att jag inte tillräckligt upplyst förhandlingsgruppen om vad som gäller men jag trodde att de visste detta med den roll de har.
Det blev en miss.

Vi har möte nästa vecka och då ska förhandlingsgruppen berätta vad de har kommit fram till och hur vi ska fortsätta. Alla som är på gruppmötet har sin rätt att rösta hur de vill och sedan beslutar vi som grupp oss utifrån det. Det är den gång partiet har bestämt och den följer vi.
Demokratin är oerhört viktigt för mig.
Både gällande kryssen från valet och i denna inre demokrati.
Ett såhär viktigt beslut tas av vår grupp där alla har rätt att ha sin åsikt.

Jag är gruppledare vilket betyder att jag är ansiktet utåt.
Jag måste dock rätta mig efter vad gruppen tycker och tänker genom de beslut som tas.
Självfallet blir det lättare för mig om besluten speglar mina egna åsikter men oavsett kommer det att fungera. Jag har gjort detta länge.

Medier skriver om sprickor och bekymmer.
Så kan det förmodligen tolkas men vi är ett gäng som har fått en tuff start.
Det kan därmed bara bli bättre och så ser jag det.
På onsdag väljer gruppen inriktning men oavsett hur den ser ut, för det bestämmer gruppens ledamöter, så kommer vi jobba på för att den politik vi förespråkar ska genomsyra så mycket som möjligt i kommunen.
Vi ska skynda långsamt för förbättringar på så många områden som möjligt.

Trevlig helg alla!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/lanserade-alliansstyre-utan-att-informera-partiet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/sd-hotar-falla-nya-femklovern
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/femklover-bildas-i-solvesborg
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7060396
(Pilthammar (M): Inget klart med Alliansstyre)
http://www.sydostran.se/solvesborg/gick-bakom-ryggen-pa-gruppledaren-spricka-i-moderaterna/
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1157908?programid=3629
Eftermiddag i P4 Blekinge (22-29 minuter in)