lördag 20 oktober 2018

Rättning i ledet!

Var tysta och ställ upp!
Gör som överheten säger.

Självklart hade livet varit lättare om det fanns en diktator som satte reglerna och såg till att du följde dem. Du hade aldrig behövt bry dig om någonting.
Du hade inte behövt tänka.
Jag är öppet kritisk mot mycket och har varit det i hela mitt liv.
Självklart kan jag göra som jag blir tillsagd men då vill jag ha en väldigt bra förklaring till det.
Säger du hoppa, så hoppar jag inte bara för att du sa det.
Oavsett om "du" är en nära vän, Sveriges kung eller statsminister.

Jag blir rädd för människor som sväljer allt som sägs.
Människor som egentligen inte har någon egen åsikt men kopierar av allt som sägs och sen låtsas att det är deras egna ord. Ryggraden är som gelé.

Så Centerpartiet på riksplan har problem med att Moderater "på ytterkanten" kritiserar och hånar centerpartiet. De önskar kanske att de var i Ryssland.
Vi är ett fritt land där alla får ha sin åsikt så länge det inte är hot eller hat mot någon enskild person eller grupp av människor. Centerpartiet kanske definierar sig som en grupp människor och jag må kanske vara stygg men jag tycker att det är lite roligt med skämtbilderna där Lööf äter skor.
Eller bilderna där hon och Löfven ser förtroliga ut.
Det är detta som är bra med vårt land, att vi ska ha högt i tak.
Det kan inte alltid passa alla.

Jag är uppenbarligen en av dem som är på ytterkanten.
Jag anser dock att man dels måste ha humor, och dels måste se verkligheten i vitögat.
Det mest troliga scenariot är att centern byter sida för löftena deras representanter gett tidigare kanske inte alltid varit så bra. De har inte hållits heller.

När nu en ledande centerpartist går ut och öppet säger att sådana som jag ska sluta kritisera dem så blir det för mig verkningsfullt enbart på grund av att jag fick sitta och gapa en stund.
Hur tänkte han nu?
Tror han att någon kritiker tystnar för att denne får kritik.
Jag fungerar tvärt om.
Jag växlar ner och gasar desto mer.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/c-toppen-trott-pa-interna-kritiken-rattning-i-ledet