måndag 1 oktober 2018

Snart dags att tala klarspråk?

Jättebråk.
Gängslagsmål.
Knivslagsmål.
svt.se

Under en debatt framför kommunens gymnasieskola påstod den ene miljöpartisten att det alltid har varit bråk i kommunerna. Jämförelser drogs med att Olofströmsbor tog sig till Bromölla, Sölvesborgare och Listerfolk. Olika konstellationer.
Jag minns många av bråken även om det säkert inte är samma då det är en markant åldersskillnad mellan mig och den som påstod detta:
Såhär har det alltid sett ut.
Det är inget nytt att människor bråkar.

Nej, människor bråkar och har alltid gjort.
Det uppstår alltid konflikter men under mitt 35-åriga liv kan jag dra jämförelser från mina egna tonår tills nu. Klimatet i samhället är annorlunda.

Samma person som påstod att det alltid har varit såhär i samhället, påstod även att invandring alltid har skett och det har inte varit några bekymmer.
Jag kan hålla med till en viss del.
Det är nämligen så att invandringen har varit mer eller mindre problemfri.
På nittiotalet fick ingen bidrag utan man kom till Sverige och fick ett jobb.
Svenska lärdes på plats.
Inga bidrag men eventuellt ett lån som sedan skulle betalas tillbaka.
Människor kom från Europa med en liknande kultur i bagaget.

Invandringen idag sker från länder med ett helt annat samhällstänk.
De har en stor brist på jämlikhetstänk, annan religionsuppfattning och fattas grunden i det som förekommer i hela Europa. Sverige må vara petiga men det är inte vi som ska anpassa oss efter stenålderstänket utan tvärtom.

Gängslagsmål där hela centrala Halmstad blev plats för skådespelet.
Två grupperingar som står emot varandra.
Vem tror att detta är svenskfödda ungdomar som blivit ovänner?
Bråken som varit i Sölvesborg eller Ronneby?
Jag vet att det är grupperingar med människor från olika nationaliteter.
De kommer till Sverige och fortsätter samma tänk som de har flytt från.
För mig är det så att om inte föräldrarna till dessa, om de nu har några, och hela familjen skulle få en automatisk utvisning när barnen gör något sådant här.
Ska de slippa det ska de verkligen kunna bevisa att de gjort allt för att inte barnen ska bli ett bekymmer för samhället.
Varför ska vi skydda och hjälpa människor som konsekvent beter sig fel?
Platserna här kan ges dem som sköter sig istället.

Så länge det finns personer som miljöpartisten jag var i debatt med inom politiken, så kommer det aldrig bli en förändring. Det finns inte en chans i världen att man kan hjälpa någon när man sätter på skygglapparna så fort gärningsmännen är födda i ett annat land.
Det är dags att tala klarspråk.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/jattebrak-i-halmstad-flera-skadade