torsdag 25 oktober 2018

För en ljusare framtid.

Jag har jobbat så länge jag kan minnas och har aldrig varit rädd för att ta i.
Min åsikt har så länge jag kan minnas varit klar och mitt mantra är att jag ska behandla alla människor på samma sätt.
Jag bryr mig faktiskt inte om hur enskilda individer gjorde för tjugo år sedan.
Jag anser inte att en påmålad människosyn är något jag behöver ta hänsyn till.
sr.se

Igår var det presskonferens och det blev då offentligt att min fina vän Louise och jag ska vara nyckelpersoner i Sölvesborgs framtid. Media skriver ofta om en taskig människosyn och felaktiga värderingar när de pratar om SD men min uppfattning är många gånger den motsatta.
Stolpskott finns det i alla partier men dem håller jag ifrån mig.
Jämfört med Louise räknas jag många gånger som kall och hård.
Jag som alltid är barfota, älskar mina stora haremsbyxor och helst av allt hade haft dreads i hela håret känner ofta att min människosyn är bedrövlig jämfört med min väns.
Vi är inte överens i abortfrågan och kommer förmodligen aldrig bli det.
Det finns många frågor vi gissninsvis aldrig kommer känna likadant inför.
Vi kan dock bete oss som vuxna människor.

Jag är till yrket lärare och uppmanar ständigt eleverna att de ska behandla alla lika.
Tänk om jag då inte hade levt efter det själv.
Då hade jag varit en hycklare och min uppfattning är att jag ska vara en förebild.
En förebild som inte dömer andra människor utefter hörsägen.

Vi har förhandlat i flera veckor och mitt liv har i princip varit kaos under denna tid.
Det är inte alltid lätt att hinna med allting.
Familjen med alla fritidsaktiviteter, arbetet och dessa ständiga möten.
Det är inte alltid så lätt att förklara vad det är jag gör.
Jag går upp innan familjen vaknar och lägger mig när de redan sover.
Jag har aldrig behövt så mycket sömn men de sista veckorna ligger det på gränsen till katastrof.
Jag hoppas att jag nu kan få sova.
blt.se

Vi har oerhört mycket kvar att göra men det värsta är nu gjort. Tillsammans med min fullmäktigegrupp tas alla beslut och vi har roliga år framför oss!
Ballongen har spräckts och ibland förvånas jag över det fokus som läggs.
Meningsmotståndare berättar att det är bedrövligt.
Bedrövligt är för mig den kommun vi tar över.
En kommun med ekonmin körd i botten. I en högkonjunktur.

Tänk, media kunde lagt fokus på att vi är två yngre kvinnor som tar toppositionerna tillsammans med två erfarna män. En av dem med utländsk härkomst. Vi har en ljus Listerlänning och en mörkhårig Gävlebo. Vi har båda familj men fokus lägg på hur hemskt mycket är.
Louise minifieras ständigt till sambo för hon räknas ju egentligen inte som en egen person utan som någons sambo. Mitt namn är ständigt felstavat.
Det går inte att vara nöjd med allt.

Jag kan inte lova guld och gröna skogar men jag kan lova att vi kommer lägga om denna skutan och början på det arbetet gjordes igår. Vi har redan träffat kommunchefen och sett över hur vi ska göra. Jag är ansiktet utåt men känner mig trygg i den grupp jag arbetar med. Vi kan detta!

Jag är oerhört tacksam och glad över den roll jag nu får och jag ser först och främst fram emot några dagar med barnen. Varje dag ställer jag mig frågan om allt är värt det.
Tänk att kunna lägga sig på soffan när man kommer hem.
Slå på teven och bara ta det lugnt.

Jag har aldrig varit där och kommer förmodligen inte dit.
Jag kommer alltid vara aktiv och det är bara att vänja sig.

Stort tack till alla er som har hört av sig!
Alla glada sms, meddelanden och kontakter!
Det värmer oerhört mycket och jag kan säga att jag inte fått ett enda negativt ord till mig.
Nu ska vi ändra Sölvesborg!
Vi ska skriva historia.

Åter igen, tack alla!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/presskonferens-om-styret-i-solvesborg-sd-vantas-ta-over
https://www.svtplay.se/video/19776584/lokala-nyheter-blekinge/presskonferens-om-solvesborgs-styre
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/fyra-partier-kallar-till-presskonferens-i-solvesborg
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7074325
Louise Erixon får ordförandeposten i Sölvesborg
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7073706
Louise Erixon (SD) blir kommunstyrelsens ordförande
https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-akessons-sambo-tar-over-solvesborgs-kommun/
https://www.expressen.se/kvallsposten/sa-firar-louise-erixon-segern-med-akesson/
http://www.blt.se/solvesborg/live-sa-tanker-sd-styra-i-solvesborg/
http://www.sydostran.se/tt-inrikes/sd-far-ordforandepost-i-solvesborg/