onsdag 24 oktober 2018

Ett ödets ironi.

Var smal, nyttig och ät rätt.
Kroppen ska vara lagom tränad, inte för lite och inte för mycket.
Ät ekologiskt, tänk på naturen och var lagom klimatorolig.
Tipsen är många.

Jag är naturligt smal om man nu kan vara det.
Genetiskt defekt så att jag har bekymmer att gå upp i vikt.
Det var nämligen ett bekymmer när jag var tvungen att komma över BMI-gränsen för undernärd. Jag fick räkna kalorier och tugga på i en evinnerlighet för att gå upp de fem kilon som krävdes.
Jag har sedan dess legat kvar på ungefär samma vikt trots flera graviditeter.

Du ska inte äta så mycket kött!
Men inte tofu för då fäller de skog som vi behöver.
Sallad, bär och avokado är inte klimatsmart då hållbarheten inte är så bra.
Nej, det kan jag förstå för en avokado är nästan omöjlig att äta vid "rätt" tidpunkt.
Tomater är inte heller bra.
Äpplen och rovor är godkända.

Köttet, om du nu envisas med att äta det, ska vara från svenska gårdar.
Gårdarna ska låta djuren gå och beta i naturen för att landskapet ska vara öppet och för att den biologiska mångfalden ska tillvaratas.
Det är inte lätt att göra rätt.

När jag läser denna artikel så ställer jag mig en fråga som för mig är väldigt viktig:
Det är "inne" i Sverige.
Samtidigt svälter barn till döds.
Ser ingen kontrasterna eller är det nyhetstorka?

Om jag levde i ett land där jag inte hade tillgång till mat alltid.
Hade jag ägnat maten någon mer tanke än att jag verkligen behövde den?
Hade jag brytt mig om jag åt ekologiskt eller närodlat?
Jag hade förmodligen ätit vad som helst.

Att tänka och göra "rätt" är ett ilandsproblem som tenderar till att ha en övertro på vad vi i väst ensamma kan göra när alla vet att bekymren till stora delar inte tillhör oss. Vi skulle lagt krut på att informera andra länder, hjälpa dem med skolgång och regler för att bryta tänket istället för att låtsas som om vi bryr oss här. Egentligen är alla bara tacksamma över att det inte är just vi som bor i de andra länderna.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ratt-diet-for-den-klimatoroliga