tisdag 16 oktober 2018

I den bästa av världar.

Det gnälls ständigt och många är negativa.
Flera förståsigpåare anser sig kunna svaret men ibland blir jag faktiskt rädd.
Inte rädd för mitt liv utan för många av de barns vars framtid sätts på prov när människor utan kunskap hamnar på poster som de inte ska ha.
Förslagen om hur svensk skola ska bli bättre haglar men många har som enda erfarenhet att de själv har gått i skolan.
svt.se

Jag är en nörd på många sätt. De flesta läser inte sådana här rapporter men den är för mig intressant och därför gör jag det.
Jag förstår att det är udda, men när jag kommer till sidan 129 i den utredning som nu är ute på remiss till olika instanser så blir jag allvarligt oroad. Inte nog med att de har samlat ihop ett gäng "förståsigpåare" att göra utredningen för Sveriges barn så har man förslag byggda på saker de inte har någon erfarenhet om. Min gissning, men jag har svårt för att en teaterchef, en journalist, författare och en förbundssekreterare kan lösa problemen när man fortsätter i samma tänk.

Ok, höstlovet har nu blivit ett läslov.
Mitt parti kom med den helt idiotiska idéen om att alla barn med svårigheter skulle gå en timme längre i skolan varje dag för att ta igen det de missat.
Läsdelegationen kommer nu med förslaget att barnen ska läsa på loven istället.
Man letar lösningar som för mig är helt vansinniga.

Jag jobbar inom skolan och har gjort länge.
Fokus läggs på lärartäthet, betyg och bedömningar samt förbättring av dessa istället för att se bekymret. Vi ska ha en skola som är till för alla men den inkludering alla pratar om och jobbar för exkluderar istället.
Ok, så alla som inte har ett läshuvud ska tvingas kvar längre i skolan.
Verkligen inkluderande.
Har man svårt för sig ska man tvingas kvar på loven med.
Varför inte bara se verkligheten som den är istället:
Svensk skola är fel.

För cirka åttio procent av alla barn så är skolan rätt.
De flesta passar nämligen in i den "mall" som alla ska bedömas efter.
Många gör det dock inte och för att "inkludera" dem så tvingas de in i samma fålla som de andra.
De kommer dock aldrig att klara det och om de gör det krävs det oerhört mycket hjälp.

Varför är det då såhär?
Jo, för det anses fult att inte läsa.
Alla SKA helst ha gått ut gymnasiet för så är det.
Alla SKA ha en bra utbildning men då kan man ställa sig frågan vad som händer i ett land där alla plötsligt är akademiker?
Blir det landet bättre?

Varför inte istället inse att barn är olika och ska bedömas olika.
Då kan vi prata om inkludering.
Inse att alla inte behöver gå i skolan i nästan två decennier.
Förstå att många barn hade mått betydligt bättre av att börja med praktiska linjer redan på högstadiet. Självklart ska man ha svenskan och den grundläggande matten men jag som mattelärare har inte ens behövt gymnasiematten jag läst.
Den som vill jobba kommer alltid att hitta ett jobb så för de procenten som inte går in i en vanlig mall måste skolan bedöma dem efter andra premisser.
Många av dessa barn går igenom skolan och känner sig udda, annorlunda och utanför istället för i gruppen. Du behöver inte läsa på universitetet för att bli bonde, bli snickare eller arbeta med händerna i olika jobb.
Många är händiga istället för att ha ett läshuvud så se de barnen för vad de är.
Bedöm dem efter vad de är bra på istället.

Men, eliten tycker att det är inkluderande att alla ska tvingas in i samma led.
Tvingas in på gymnasiet, högskolan och göra som alla andra.
De ska tvingas dit genom att gå längre dagar, läsa på loven och uthärda skolan.
Jag kan upplysa om att mina erfarenheter säger att dessa barn bara blir ännu mer trötta på skolan. De skulle istället gått till middag med dubbel bemanning för att på eftermiddagen jobba praktiskt.

Istället för att "rätt" människor ska göra dessa utredningar kanske politiker behöver bege sig ut i skolorna istället. Där kan de inse att grundproblemen inte förändras av att de pratar statistik, förbjuder mobiler och förlänger dagarna. De kanske inser att barnen helt enkelt är olika och ska bedömas därefter. Skogen vore tråkig om alla fåglar sjöng likadant.
Låt höstlovet förbli ett höstlov.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/svart-att-locka-larare-till-landsbygden
http://www.sou.gov.se/lasdelegationen/
https://www.regeringen.se/49f088/contentassets/39759a0cb5234aa08340c7243e371908/barns-och-ungas-lasning--ett-ansvar-for-hela-samhallet-sou-201857.pdf