fredag 26 oktober 2018

Rasism?

Du kommer som ensam kvinna körandes och ser att en bil stannat vid vägkanten.
En man står jämte bilen och vinkar åt dig att stanna.
Stannar du?

Du kommer som ensam kvinna körandes och ser att en sprillans ny Mercedes står vid vägkanten.
En medelålders vit man står jämte bilen och vinkar åt dig att stanna.
Stannar du?
svt.se

Du kommer som ensam kvinna körandes och ser att en gammal, skruttig bil står vid vägkanten.
En yngre man med utländskt utseende vinkar åt dig att stanna.
Stannar du?

Läs igenom allt ovan och byt ut scenariorna.
Mannen med utländskt utseende körde Mercedesen och inte tvärtom.
Reagerar du annorlunda?

Vad är rasism?
En förutfattad mening om någonting eller något som baseras på kunskap och minne?

Jag stannar alltid och plockar upp folk som går längs med vägen oavsett vilka de är.
Dock aldrig någonsin om jag är ensam.
Den ene gången plockade min mamma och jag upp några ungdomar varav den ene hade en grön tuppkam som slog i biltaket. Jättetrevliga men de hade problem med bilen och vi fick köra extravändor för att hjälpa dem.
Jag anser att man ska hjälpa till men inte utsätta sig själv för fara.

Om jag läser igenom det ovan så hade jag inte stannat för någon av dem.
Inte ensam. Jag känner mig själv bäst och läser ständigt nyheterna.
Jag vet precis vad som kan hända och jag vill komma hem till mina barn igen.
Jag förstår och vet att sannolikheten att något skulle hända är liten men minnet av stackaren som mördades av tre litauer sitter för starkt i minnet.

Är jag då rasist?
Jag drog nämligen alla litauer över en kam.
Är jag rasist om jag inte stannar för den utländske killen som har fått problem med bilen?
Nej, jag anser inte det för jag hade inte stannat för en ensam ljus kille heller.
Skillnaden blir att jag skulle bli kallad för rasist i det ena fallet men inte det andra.

Vardagsrasismen sprider sig skriver de och det är fullt möjligt.
Jag hade sagt till om någon sa något dumt där jag var för det är enligt mig självklart men precis som den ene artikeln skiljer jag på detta med religionsfrihet.
För mig är nämligen slöjan ett förtryck.
Jag hade dock inte sagt det till någon.

Det händer faktiskt att jag går en runda på kvällen.
Oftast för att jag behöver prata i telefon och då främst för att jag är så rastlös att jag inte kan sitta still.
Jag är inte rädd fast att jag går där ensam.
Jag gjorde det dock inte för några år sedan och det må vara en rasistisk handling men jag kallar det för självbevarelsedrift.
Asylboendet gjorde att jag inte kände mig trygg.
Det må vara hemskt men jag är inte rädd nu längre.
Det fanns dagar då det stod polisbilar uppradade längs med hela gatan till boendet.
Enligt vänner som bott där flödade droger och prostitution.
Gängslagsmål blev ett begrepp och ofta var tillhyggen med kniv inte ovanligt.

Var jag då rasist som inte ville gå ut då?
Nej, jag anser inte det.
Jag anser inte att min rädsla handlade om deras utseende utan för deras handlingar.
Det gällde självklart inte alla men det räcker med en.
Se till kvinnan som blev våldtagen två gånger samma kväll och båda männen kom från det lokala asylboendet. Känner man sig trygg sen?

Artikeln tar upp att man tvingas svara på frågor var man kommer ifrån och jag må vara vit och tråkig men jag ställer med de frågorna. Inte för att hyckla eller ifrågasätta, utan för att visa att jag undrar och bryr mig. Jag tycker det är intressant att höra människors berättelser men vill såklart inte att någon ska känna sig störd över det.
Jag får dock samma fråga på grund av min dialekt.
Räknas den som frågar mig det för rasist med?

Jag anser inte att man ska blanda ihop religionsfrihet och rasism för ingen ska behöva få kommentarer som är nedsättande på grund av sitt utseende, men att ifrågasätta styrande saker är inte för mig fel.
Om man gör det på rätt sätt.
Jag anser inte att man ska få bära varken politiska eller religiösa symboler på offentliga jobb.
Lika lite som att jag ska bära ett moderatmärke bör någon bära en keps eller ex slöja i vissa arbeten och det står jag fast vid.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-om-vardagsrasism-ett-problem-i-ett-demokratiskt-samhalle
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kronika-6