tisdag 23 oktober 2018

Olika synsätt.

Det är rätt speciellt att tänka på vårt land och jämföra det med Algeriet.
Skillnaderna är nog fler än likheterna och nu kommer det bli en till.
Algeriet går in och förbjuder alla statligt anställda att bära niqab.
Ett land där 90 procent av de 40 miljoner som bor där beräknas vara muslimer.
DÄR förbjuder man niqab då man anser att det är ett säkerhetsproblem.
I Sverige är det rasistiskt att ens tänka tanken.
metro.se

Jag anser att niqab är kopplat till kvinnoförtryck.
Jag bygger mina åsikter främst på GAPF och Sara Mohammads radioprogram härom året.
Min inställning var inte helt positiv innan men jag anser inte att heltäckande slöja hör hemma i Sverige. Jag kritiserar inte detta bara på statliga jobb utan över huvud taget.

Om du vill arbeta med barn.
Hur ska föräldrarna veta vem de lämnar barnet till?
Hur ska barnet lära sig uttryck?
Hur ska de se känslorna som behövs?
Jag hade inte lämnat mina barn där.
Detsamma gäller inom vården.

I Algeriet handlade det främst om säkerhet och även om det är så att vi inte är så rädda så mycket här, så är det ändå vettigt att förutspå saker innan det händer.
Varför skulle någon behöva täcka ansiktet?

För mig gör man det i stängda regimer där män och kvinnor delas upp.
Länder där jämställdhetstänket inte har har kommit så långt som i Sverige.
Niqab passar inte in er.
Absolut inte burqa.

För mig och Algeriets styrande så är det inte rasism.
För många är det tyvärr så i Sverige.
Jag ser fram emot att det ska lugna sig med alla tillmälen så att vi ska kunna arbeta framåt istället.
Algeriet klarade det, då bör vi med kunna enas om sådana här saker.
Bara förbjud det.

https://www.metro.se/artikel/algeriet-f%C3%B6rbjuder-niqab-p%C3%A5-jobbet-h%C3%A4r-%C3%A4r-andra-l%C3%A4nder-som-f%C3%B6rbjuder-niqab