torsdag 25 april 2019

Att gråta blod.

Barnets bästa.
Ord som är lätta att säga men svåra att leva efter.
Inte för alla, men för många.
sr.se

Att vara familjehem betyder olika för olika människor.
För mig ska ett familjehem vara det för sakens skull, att man vill hjälpa och bli en bra förebild för någon. Pengar ska vara helt oviktigt och jag tror att alla förväntar sig att man tar hand om dessa barn på det absoluta bästa sätt man kan.
Barnet ska aldrig känna sig utanför och vara en del av familjen.
Barnet ska aldrig särskiljas eller behandlas annorlunda gentemot biologiska barn och barnet ska aldrig någonsin, under några omständigheter, känna sig malplacerad eller på fel ställe.

Länken nedan visar på något katastrofalt och är den springande punkten i att jag engagerade mig i detta redan för femton år sedan.
Systemet är fel när det finns familjehem som är värre än det biologiska hemmet.
Hur i hela världen kan man släppa igenom dessa människor till att ta hand om andras barn?

Bekymret är nationellt då det inte finns ett register som skriver upp olämpliga människor och där kommer Sveriges lagar och regler in.
Du får inte göra listor.
Alla minns livet som blev efter polisens listor på människor.
Det var inte ok.

Problem nummer ett är socialtjänsten och det faktum att de släpper igenom människor att bli familjehem. Problem nummer två är privata aktörer som tar in familjehem som många gånger inte blivit godkända av en kommun,
Problem nummer tre är att det inte finns en lista på dem som blivit utdömda när de klarat sig igenom systemet den första gången.

Här har vi ett familjehem som upprepade gånger får de placerade barnen omhändertagna.
Vars biologiska barn är kriminella och där familjehemsmamman sitter nerknarkad när polisen kommer. Samtidigt som det är tre som placerade barn där.
De har garanterat fått ett större helvete än vad de hade innan.
Det är pinsamt Sverige!

Nästa år ska barnkonventionen bli lag och barnets bästa ska på pappret sättas först.
Tillåt mig tvivla att det kommer ske och jag gråter blod när jag tänker på hur fel hela systemet är.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1273957?programid=1316
Det olämpliga familjehemmet