tisdag 9 april 2019

För en förändring..

Barnet överlevde med knapp marginal.
Hon led av undernäring på grund av allt för dålig vegansk kost.
När flickan kom inte till akuten hängde hennes liv på en skör tråd och beslut togs om att omedelbart omhänderta den tvååriga flickan.
svt.se

Två saker reagerar jag för här.
1. Varför låter man ett barn vara vegan?
Jag har aldrig haft förståelse för människor som tvingar sina barn in i något som de inte vet något om. I detta fall gäller det kosten men andra fall kan röra exempelvis religion.
Jag tycker aldrig att ett barn ska pådyvlas någonting och en varierad kost måste vara självklart.
Det borde iallafall vara det.

2. Varför är inte BVC obligatoriskt!?
Om just detta har jag motionerat till Moderaternas Förbundsstämma i maj.
Enligt mig borde nämligen Barnhälsovården (BVC) vara obligatorisk i vårt land då det är de som först upptäcker när det finns bekymmer i familjen eller när barnen inte mår bra.
Hembesöken är jätteviktiga.

När jag först förstod att just MVC (Mödravårdscentralen) och BVC inte var obligatoriska blev jag bestört. Det var efter att en liten bebis blivit dödad i Kristianstad och ingen hade tittat på den lilla flickan. Inga kontroller hade gjorts då allting är frivilligt.

Två år har denna flicka lidit.
Två år av svält i ett litet barn som ska växa.
Hon är inte svensk medborgare vilket sannolikt är följden av att hon fötts i hemmet och föräldrarna inte har berättat om henne. På pappret finns hon inte.
Detta ska inte kunna hända i Sverige.
Formerna måste ses över och jag tror att införa obligatoriska träffar med BVC kunde hjälpt lite.
Allt för barnets bästa.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/foraldrapar-atalas-for-for-daligt-vegansk-kost