tisdag 16 april 2019

För miljön?

Det är så lätt att tycka något men att inte leva efter det.
Jag är egentligen en av dem jag vet som faktiskt lever rätt klimatvänligt.
Jag kör visserligen bil varje dag och det är en dieselbil men den var miljöklassad när den köptes. Jag kör ofta mellan kommunhuset och skolan så jag behöver bilen för att inte förlora för mycket tid då bussarna inte riktigt passar.
svt.se

Jag flyger dock inte.
Jag åker knappt båt och definitivt inte tåg i onödan.
Jag handlar främst i affären där jag bor.
Jag odlar våra egna grönsaker sommartid och slänger i princip ingenting.
Jag skulle dock aldrig kalla mig för en miljötänkare för det för mitt sinne till ett gäng vänstermänniskor.
Ni vet de där med piska som gärna säger vad andra ska göra men som inte själv lever för det.

Miljönissarna blockerar nu London och det måste man verkligen berömma dem för.
Jag berömmer dem för det arbete de lägger på det de anser vara viktigt.
De står för något och arbetar för det.
Jag har väldigt svårt att förstå det men jag beundrar det arbete som läggs ner.

Miljön må vara en viktig fråga men inte den viktigaste.
Att demonstrera i en stor stad för att människor där ska tänka om hjälper inte dem som verkligen behöver tänka på miljön. Det kan vara svårt att förstå när man bor i en stor stad och har allt, men det finns människor som jagar varje dag för att få mat på bordet.
Försök få dem att tänka om.
Det finns människor vars barn prostituerar sig för att hjälpa familjen med pengar.
Försök att få dem att förstå det.

Miljön är ett ilandsproblem.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klimatdemonstranter-blockerar-vagar-i-london