onsdag 17 april 2019

EUs vara eller inte vara.

Föga förvånande blev jag faktiskt Moderat när jag gjorde testet.
Jag har med åren blivit väldigt kritisk mot EU och det som händer det.
Problemet är dock nog, att EU inte är problemet, utan det är Sverige.
svt.se

Vi betalar ungefär 40 miljarder i avgift.
Det är väldigt mycket pengar enligt mig.
Av dessa pengar tar vi tillbaka ungefär en tredjedel till en fjärdedel.
Resten tillfaller EU.
För mig är detta helt idiotiskt.
Finland tar hem varenda krona.

Vad är då problemet?
Jo, Sveriges omfattande regelverk som gör allt för att det ska vara svårt.
Vill du ha ett bidrag till något ska alla vara si och så. Allt ska krånglas till, fyllas i och lämnas in för att sedan avslås och sedan börjar processen om igen. ALLT är krångligt.

Är det inte bananer som är fel så är det jordgubbarna.
För mig ska EU handla om minimikrav på saker som kan drabba alla invånare.
Lägsta kravnivå för vård, för skolgång.. etc.
EU och Sveriges paragrafryttare ska inte sätta agendan för hur det ska fungera men så ser det ut idag vilket jag tycker är katastrof.

Oron för Brexit jämför jag med många människors rädsla vid milleniumskiftet för nitton år sedan. På vissa lät det som om det var jordens undergång när det i själva verket var väldigt lugnt.
Jorden gick inte under.

Gör din plikt och gå och rösta!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/det-har-behover-du-veta-om-eu-valet
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svart-att-forsta-hur-eu-bestammer-nagot-vi-fragar-en-statsvetare-och-tar-hjalp-av-glodlampan