tisdag 2 april 2019

Lyxmiljö.

Miljö är en lyxvara som faktiskt få människor verkligen bryr sig om.
Det är nu aktivisterna ska skrika högt och mena att jag ljuger.
Jag menar dock att jag har helt rätt.
pfizer.se

Jag har rest en hel del innan jag kom fram till att jag skulle vara klimatsmart..
Jag blev flygrädd. Därför flyger vi inte.
Rent krasst är dock min familj väldigt smart på det viset att vi arbetar nära vårt hem, vi flyger inte och kör inte långt. Vi handlar lokalt och gör inga större utflykter.
Bilarna är visserligen inte miljöbilar men rullar inte så mycket.
Vi källsorterar allt och har gjort sedan jag var liten.
Jag skulle dock aldrig säga något.

När jag reste lärde jag mig ett av mina viktigaste perspektiv som jag sedan använt mycket.
Jag tycker att det är bra med barnarbete.
Det är ett statement som många har stora bekymmer med.
Den som rest vet dock att alternativet de flesta gångerna är barnprostitution och det tycker jag är fruktansvärt. När jag då väljer mellan pest och kolera så väljer jag alltså hellre pest.
Så ser jag på det.
Självklart hade det bästa varit om alla barn gick i skolan men så ser det inte ut.

I Sverige har de absolut flesta tak över huvudet och mat varje dag.
De flesta lägger sig i en säng på natten och de flesta har inga större bekymmer över lag.
Detta gör att energi läggs på saker som för människor i andra delar av världen är helt absurda.
Vi fokuserar på miljön för att våra liv är för perfekta annars.
Vi måste leta upp något dåligt vilket gör att vi lägger fokus på något som vi egentligen inte har ett stort problem med. Plast i haven och miljöförstöring kommer främst inte ifrån Sverige.
Det kommer från länder som inte har vår lyx.

Länder där det stora problemet är mat, tak över huvudet och ett drägligt liv.
Försök förklara för dem att de måste tänka om.
"Ni måste tänka på plasten!"
Samtidigt som de funderar över hur de ska bli mätta..
Det bör vara rätt logiskt att de inte bryr sig.

Jag har sedan många år försökt förändra just detta.
Inget miljöpris för det tänket men jag får väl sätta mina barn till att demonstrera och säga att det är deras idé så kanske. Jag vill att SKL och svenska företag går ut och i sina upphandlingskrav på andra länder tvingar fabrikerna att ge sina anställdas barn skolgång.
Kunskap är nämligen det enda sättet att förändra världen på.
Genom skolgång ges barnen en möjlighet att slippa ett liv i misär och med kunskapen så kommer även miljötänket att komma.
Vill vi rädda vår planet måste vi tänka om och tänka rätt.
Det hjälper inte att människor i fungerande länder känner sig nöjda över enstaka protester för människorna och ungdomarna som lever i problemen bryr sig inte.

När jag försökte få igenom detta krav i landstinget fick jag veta att det inte gick. Sådana krav gick inte att ställa. Enligt mig så är det sådana krav vi kan ställa för om tjugo till trettio år kommer vi då få se en förändring. DÅ kommer vi få se hur bra världen kan bli.