onsdag 24 april 2019

För ett högre syfte.

Djurförsök på hundar.
Det är det få som accepterar men andra djur, förutom katt och grisar, är det få som bryr sig om.
Jag tänker som så att det finns ett högre syfte med att ha djurförsök oavsett om man tycker om det eller inte.
svt.se

De flesta lever i en uppfattning om att djurförsök främst riktar sig till kosmetikabranschen, att djuren används för att testa sminkprodukter på vilket jag tror är en stor del till att många är negativa.
Det har dock varit förbjudet inom EU sedan 2013.
De försök som görs är idag medicinska på olika sätt och kommer mänskligheten till gagns.

Självklart kan även det kännas fel men någonstans måste man se nyttan av det.
Den dag någon blir sjuk så är både den och närstående tacksamma att det finns mediciner.
Detsamma gäller på andra saker som tagits fram på grund av dessa försök.

Jag har i princip inga bekymmer med tester på några djur om det finns ett syfte att förbättra för människor med försöken. Jag förväntar mig nämligen att djuren sköts bra oavsett om de utsätts för tester eller inte. Jag tror inte att det är som försöken på människor under andra världskriget utan det är garanterat så att djuren tas väl om hand förutom den del där de testas och bieffekter på det.

Intressant är dock att djurförsöken ses på olika sätt beroende på vilka djur det gäller.
Det måste ju innebära att man har olika syn på olika djur.
Jag kan till viss del förstå det då fler har just hund och katt som husdjur men för mig är inte det det viktigaste utan vilket djur som är mest likt människan.
Vilket djur som maximalt ger oss bäst hjälp med forskningen.

Det är kanske hemskt men den dag vi inte längre står på toppen av pyramiden över vilken art som bestämmer på jorden får vi tänka om. Vi är toppkonsumenter som sätter reglerna men det gör vi för att vår egen art ska få maximala förutsättningar för att överleva.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/8-av-10-svenskar-accepterar-djurforsok