lördag 20 april 2019

För dina och mina.

IS och jihadister.
Människor som betett sig fruktansvärt illa och som inte ens borde ha fått födas.
De har gjort val i sina liv som inte borde få finnas och enligt mig har vi Assad att tacka för det hela. För mig är dock alltid barn barn.
Jag skulle aldrig någonsin göra skillnad på mina, dina eller era.
Blir det någon skillnad blir det att det blir tuffare för de egna och att man är snällare mot de andras.
svt.se

Jag blir väldigt illa berörd när människor som träffar någon ny tydligt gör skillnad på barnen.
Mina barn. Dina barn. Våra barn.
Plastmamma, extrapappa och låtsassyskon.
Det finns inte i min värld.
För mig är nämligen inte blod tjockare än vatten och jag anser att de barn som lever i olika familjekonstellationer alltid ska prioriteras lika.
Jag vet att det görs skillnad och jag tycker det är hemskt.
Lika hemskt som att se bilder på barn som far illa.

I Syrien far många barn illa.
Jag bryr mig faktiskt inte om vad deras föräldrar har gjort och jag kommer inte lägga två fingrar i kors för att hjälpa vuxna människor som har gjort dåliga val men jag hyllar FN som nu säger ifrån.
Barn är alltid barn.
Barn är alltid oskyldiga.

Definitionen av vad som är ett barn är olika och i Sverige är det arton år som är gränsen.
Jag tycker många gånger den är fel när det finns ungdomar/tonåringar som beter sig felaktigt så den gränsen kan ses över.
Barn, som i barn under tio-tolv år, de är dock barn.
De har inte valt att leva i ett krigshärjat land eller att delta i ett gäng terroristers handlingar.
De har bara blivit födda eller tvingats dit.
För mig är det självklart att de ska komma till Sverige men jag anser inte att deras föräldrar ska.
Finns det inte släktingar som kan ta hand om dem här så finns det familjehem som kan göra det för barnen ska få det bättre. Inte deras föräldrar.
De borde som straff för sina dåliga val aldrig någonsin få vända åter.
De gav upp Sverige en gång och ska absolut inte tillbaka hit.

Låt barnen komma till sina släktingar eller placera dem.
De ska absolut inte stanna i några läger någonstans.

https://www.svt.se/nyheter/fn-laxar-upp-lander-som-inte-hjalper-barnen-i-de-syriska-lagren