måndag 29 april 2019

En björntjänst.

Jag har aldrig varit någon ängel och har hittat på både det ena och det andra under mitt liv. Vi var ett gäng som åkte runt på olika discon och dansade men det hände ofta olika saker.
Betydligt färre antal saker än idag men ändå.
Hände det något i skolan så blev det ett samtal hem.
Att komma hem var därmed inte förknippat med något väldigt roligt för jag visste att det innebar att jag skulle få skällning. Det fanns ju inte i någon värld att mina föräldrar skulle säga emot läraren som ringde. Varför skulle läraren ringa om det nu inte var så att jag hade gjort något?
sr.se

Som lärare har jag ringt hem till föräldrar.
Då jag nu har arbetat under väldigt många år kan jag även lägga in en hel del tankar kring hur föräldrar bör bete sig när någon från skolan ringer.
Det är ju inte så att någon tycker att det är roligt att ringa.
Det är inte heller så att lärarna sitter innan och tycker samtalet ska bli roligt.

Jag minns en gång jag ringde hem till föräldrar för att berätta vad deras telning hade gjort varpå de svarade att nej, absolut inte. Deras barn skulle aldrig göra så.
Att jag stått och sett det hela godkändes inte.
Deras barn skulle ALDRIG göra så.
Barnet blev en form av gangster när denne blev äldre.
En person som många lydde av rädsla men som få sa var en riktig vän.

Polisen går nu ut och larmar om bekymren som vissa föräldrar ställer till med.
De tar nämligen alltid barnet i försvar.
Vad tänker de då att de gör barnet?
Barnet växer upp i en tro om de är odödliga.
Där allt kan köpas och där föräldrarna alltid ställer upp när det är något.

Tänk verkligheten de vaknar upp till en vacker dag.
De ska alla bli influencers, youtubers eller proffs av något slag och samtidigt ska de ha allt.
De vill inte gå i skolan men ska ha allt.
Vill inte anstränga sig men vill fortfarande ha allt..
Jag generaliserar, ja.
Det finns nämligen undantag.

Det polisen berättar om är skrämmande.
Föräldrars roll är att uppfostra barnen till laglydiga kommuninvånare och kan de inte det så ska det finnas andra instanser som ska ta tag i det.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/polisen-larmar-foraldrar-tar-ungdomsranarnas-parti