lördag 13 april 2019

Med glädje!

Alla föds lika, men förutsättningarna för ett bra liv är inte desamma.
Det är lätt att säga att alla står jämställda inför framtiden men det kan möjligt jämföras i samma bostadsområde, vissa, men inte mellan länder.
Som tjej har du ingen framtid alls i många länder.
Som barn har du inga rättigheter alls i många länder.
svt.se

Att växa upp i misär är tyvärr inte unikt.
Det finns barn i alla sorters familjer, som mår dåligt.
Pengar är inte ett likamedtecken med lycka trots att endel tror det.
Det finns barn som har allt utom närheten av föräldrarna och det finns de som inte får några konkreta saker men som kan ha det hur bra som helst.
Allt sitter i hur föräldrarna beter sig mot sina barn.

Dödsstraffet är enligt mig hemskt.
En av de saker som jag alltid varit driven mot och jag har tre skäl till det.
Det första är att det kan vara fel person som döms och det går inte att ångra ett dödsstraff.
Det andra är det faktum att det kan finnas bakomliggande orsaker som genererat straffet.
Det sista är det faktum att jag inte anser att dessa människor ska börja om sina liv så snabbt.

Om man tittar på dem som sitter med en dödsstraffdom så är majoriteten av dem garanterat sådana att deras lärare kunde sagt detta många år tidigare.
Det sitter psykopater där andra människor har känt av detta länge.
Speciella människor som alltid har varit udda och som sedan utvecklar detta.
Jo, alla ska dömas lika.
Att ingen längs med vägen har sagt till kan dock de hållas ansvariga för allihop enligt mig.
Det finns barn där du redan i tidig ålder vet att något inte stämmer.
Något är fel.

Föräldrar till dessa barn reagerar sällan för de har så mycket egen problematik så barnen kommer i skymundan. Dessa barn kan bli farliga.
Oftast blir de det inte.

Antalet verkställda dödsstraff har minskat.
Jag blir oerhört lycklig över detta för enligt mig är det helt fel med dödsstraff.
Det finns ingen som förtjänar att dö för det de gör och ingen ska få påbörja nästa liv för de ska enligt mig straffas genom ett fängelsestraff.
Inte genom döden.

Jag hoppas att utvecklingen fortsätter på samma sätt.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/amnesty-minskning-av-antalet-dodsstraff-efter-tidigare-rekordar