måndag 15 april 2019

Elle, belle, bi..

Ett barn från tre personer.
Det har hänt tidigare men nu har det även hänt i Europa.
Ett barn som har gener från tre olika individer är fött.
svt.se

För många är detta säkert helt fel men för mig är det helt rätt.
Jag tror inte att det biologiska bandet alltid är det viktigaste utan jag tror att den som beter sig som en förälder även är en förälder. Den som är en riktigt god vän kan vara så mycket bättre än ett band som du själv inte har valt.
Det sägs att blod är tjockare än vatten men jag tror inte alls på det.

För ett par år sedan föddes ett barn i USA på samma sätt som nu.
Föräldrarna har någon avvikelse som gör att deras barn aldrig kommer bli vuxna.
Ett litet genetiskt fel som blir en väldigt svår sjukdom och som leder till en för tidig död.
Jag kan bara tänka de vuxnas skräck när de inser att alla barn kan vara drabbade.
Inte nog med att ett barn har insjuknat när man upptäcker detta så inser man att det är ärftligt varpå övriga syskon kan ha samma fel och i framtiden så kan samtliga barn dö av sjukdomen.
Ingen vill ens tänka denna tanken.

Ändå finns det de par som får veta just detta.
Ni är inte kompatibla.
Era gener klarar inte av varandra.
Skräcken att inte kunna få barn är säkert inte densamma för alla men för mig var det en kamp. Jag ville ha en familj och jag ville ha barn. Jag skulle fortfarande kunna tänka mig att skaffa fler fast att vi har fem barn här.

Gentekniken har nu gått så pass långt fram att man kan ta DNA från tre personer.
Mamman och pappan, plus en till.
Plus en till, betyder att man tar bort den gen som skapar sjukdomen hos föräldrarna, och sätter dit den från den tredje personen istället.
Det garanterar att barnet slipper den sjukdom den genetiskt skulle få.
Jag är helt för detta och har alltid varit.
För mig är detta nämligen teknik och hur mycket det än finns människor som är emot detta så kommer jag inte ändra mig.
Nej, det kanske inte är allas rätt att få barn men för mig är det allas barns rätt att födas till en värld som önskar dem. Dessa barn kommer få det fantastiskt bra.

Fram för mer forskning.
Jag förstår att det finns de som är rädda för denna utveckling men jag som varit i rullorna är det inte. Jag vet hur noga det är och är det etiken som anses fel så får man kanske tänka om.
Det föds barn som kommer få förutsättningarna för ett långt liv enbart på grund av att gentekniken finns. Heja!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/barn-foddes-med-konsceller-fran-tre-foraldrar