onsdag 10 april 2019

När vinden har vänt..

Eyo, jag brinner för det här permanent.
Aldrig för stunden, naturligt bunden.
Med kärlek som cement.
Vi bygger från grunden.
På all skit som har hänt,
det är min tur nu:
Vinden har vänt!
svt.se

Texten är från Petters Vinden har vänt.
Jag har alltid haft en förkärlek för Hiphop, RnB och Rap.
Texter är nämligen viktigt för mig och deras texter är ofta bra.

Vinden har vänt.
Ord som är väldigt lätta att säga.
Ungefär fem år krävdes.
Lite mer.
Det är nämligen ungefär fem år sedan jag öppet började bli väldigt kritisk på dessa punkter.
Enligt mig är det nämligen en självklarhet att du ska ha tester som ska godkännas för att bli medborgare och komma in i systemet.
Därför skrev jag om just detta.
Jag ville införa det jag kallade för ett medborgarprov där frågor om hur Sverige fungerar skulle finnas med tillsammans med ett språkkrav.

Citat från artikeln är följande:
"Att ställa språkkrav för svenskt medborgarskap tycker jag är alldeles uppenbart"
"Det krävs ett antal saker för att förstå hur Sverige fungerar. Jämställdhet mellan män och kvinnor är en fundamental värdering i vårt land som man måste ta sig an".

Tänk, att dessa ord: samma ord, skapade rubriker för några år sedan. Då jag inte minns de exakta ord jag använde så blir det i stora drag. Jag villa att man skulle införa medborgarprov som innehöll både språktest och kunskapstest om hur vårt samhälle fungerade. Det blev sådant tjafs från mina egna för att jag misstrodde människor som kom hit.
Alla ville minsann försörja sig!

Alla kanske inte är medvetna om att den nuvarande ledningen i Moderaterna satt under den förre partiledaren och måste uppenbart ha hållit med honom och hans berömda hjärtantal för ingen protesterade. Ingen sa något.
Idag har vi samma politik som vi hycklade Sverigedemokraterna för.
Ingen låtsas som någonting i toppen men säger fortfarande att vi inte riktigt ska behandla dem som alla andra..

Förstår inte ledningen att detta är anledningen till att Moderaterna nu är parti nummer tre på rankingen över de största partierna!?
Samtidigt pratar vi oss varma om att alla ska behandlas lika.
Suck.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ulf-kristersson-i-agenda-stall-sprakkrav-for-medborgarskap
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6281083
http://www.sydostran.se/insandare/korkat-av-pilthammar-att-foresla-medborgarprov/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ulf-kristersson-vi-ska-samtala-men-inte-sarskilt-forhandla-med-sd