söndag 28 april 2019

Att vara rätt person på rätt plats.

Greta. Miljöaktivisten.
Flickan som är perfekt.
Som är ljuset i mörkret på vår hemska planet.
svt.se

Jag tänker tvärtom.
Stackars barn som är så rädd för så mycket.

Greta är ett barn som har fått allt serverat för sig.
Hon kanske hade/har en åsikt men sedan är det andra som har hjälpt henne till den plats hon har idag. Hon har blivit en ikon för vad som är "rätt".
En ikon för vad som ska göras och för vad som är rätt.

Det många inte tänker på är att hon även blir en ikon för att skolan inte är så viktig.
För att det finns andra saker som har ett större värde.
Skolan är enligt mig det viktigaste som finns.
Det enda sättet att bryta utanförskap är att skolgången fungerar.
Både i Sverige och i andra länder.

Att skolstrejka för en god sak.. vem bestämmer den goda saken?
Om det är något jag hittar på, är det en god sak då?
Om det var Hitlers barn som strejkade, hade det varit på samma premisser?

Malena Ernmans kamp för vad hon anser är rätt är känd.
Samtidigt blir hennes dotter känd som en miljöaktivist.
Är det en tillfällighet?
Jag tror inte det.

Jag hade önskat att människor lade vikt vid att barn skulle gå i skolan.
Skolgång är nämligen, enligt mig, det absolut viktigaste sättet för att frångå fattigdom och utanförskap. Skolan behövs för att förändra framtiden för om någon pratar om klimatet, hur ska någon som inte känner till vad det är veta vad de kämpar för?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/greta-thunbergs-vag-fran-skolstrejkande-15-aring-till-ikon