fredag 5 april 2019

Barn.

IS-svenskar har efter sin död lämnat barn i Syrien.
Barn som bor på sjukhus för att de är undernärda.
I Sverige finns en morfar till barnen som önskar att ta med dem tillbaka till Sverige.
Sammanlagt rör det sig om ungefär åttio barn.
Jag kommer aldrig någonsin röra en fena för att en vuxen person som befunnit sig i IS ska få komma till Sverige men barn är barn.
För mig ska de självklart få komma till Sverige men under väldigt strikta förhållanden och kontroller.
svt.se

Min utgångspunkt och mitt tänk säger att barn alltid är oskyldiga.
Det är en av anledningarna till att jag började engagera mig politiskt för så länge sedan.
Barns rätt att vara barn.
Barns rätt att födas fria.
Dessa barn är tagna till eller födda i ett krig för att deras föräldrar har gjort oerhört dåliga val.
Val som sedan har kostat dem livet.
De är enligt mig oskyldiga.

De sista åren har vi öppnat upp vårt land till varenda människa som påstått sig vara flykting.
Vi har ingen aning om vilka vi har släppt in men de får stanna.
Här är barn. Små barn.
De vet ingenting av varför de har varit i Syrien.
Varför de fortfarande är där.

I Sverige ärver inte barn föräldrarnas skuld.
Vi tror inte på oäktingar och det är länge sedan vi gick ifrån det tankesättet.
Dessa barn ska inte ärva det som föräldrarna har lämnat till dem.
Dessa barn förtjänar enligt mig ett liv.

Om det livet ska levas med morfarn vet inte jag men jag tycker han kan få en chans.
Som ensam man ta emot sju barn kan inte vara lätt men det går säkert om han vill och skulle det inte fungera finns det andra som kan hjälpa till.
Dessa barn är så små så att det är fullt möjligt att få dem att fungera i vårt samhälle.

Dessa barn har någon som bryr sig om dem.
Deras föräldrar gjorde det uppenbarligen inte.
Barn är barn och enligt mig är de oskyldiga.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/han-kampar-for-att-fa-hem-sina-barnbarn-fran-is-till-sverige