onsdag 15 september 2021

För elevernas bästa?

Alla kan förhålla sig till skolan då alla har någon form av erfarenhet av den.
Några har älskat skolan, andra har avskytt den.
Jag älskade skolan fram tills gymnasiet och det har jag till stor del lärarna att tacka för.
Jag hade turen att ha riktigt bra lärare hela vägen, och så även på gymnasiet med världens bästa Carina Olsson men där började andra saker hända.
Jag började engagera mig på riktigt med politiken, jag hade jobb vid sidan av och skolarbetet.. tja. Det var inte lika kul som festerna och jobbet.
Det blev ett fjärde år på en treårig linje.
Året jag gick om öppnade dock ögonen på mig och det blev en student till slut.

Det blev sedan lärarhögskolan igen och igen och igen..
Jag har fortsatt läsa sedan jag slutade och läser fortfarande.
Kunskap är nämligen makt, och jag anser att många av dem som sitter på makten idag har helt fel.
Det nya förslaget från regeringen är en sådan sak.
Regeringen vill nämligen att alla gymnasieprogram ska bli högskoleförberedande.
DET kommer nämligen att lösa så många bekymmer.

Jag skakar på huvudet och tänker precis tvärtom.
Detta förslag kommer slå undan benen på så många barn och ungdomar som redan på mellanstadiet kan visa tydliga tecken på att skolan inte längre är rolig.
Samtidigt som detta förslag läggs skriker Sverige efter praktisk arbetskraft och den stora frågan måste då bli om den arbetskraften blir större av att man tvingar den som vill bli lastbilschaufför till att läsa så att de kan gå på högskolan och forska.
Det är nämligen det enda de ser.
Vad ska vi äta när människor inte längre vill arbeta praktiskt!?

Vilka program som finns på gymnasiet är lite olika beroende på var du väljer att gå i skolan. Det brukar dock finns olika praktiska ämnen såsom fordon, bygg, anläggning, vvs, el, industri, florister eller frisörer.
Med det nya tänket så ska alla dessa läsa mer svenska, mer engelska och mer matte.
Allt för att de ska kunna komma in på universitetet eller högskolan sen.
De ska kunna ges möjligheten att ta bort kurserna om de vill, men redan idag finns möjligheten att läsa till de kurserna om man vill det.
Min hjärna säger att de som många gånger väljer dessa linjer inte är intresserade av att läsa vidare. De vill jobba och är många gånger skoltrötta.
Jag själv är sedan ett levande exempel på att misslyckanden inte hindrar någonting.
Det går att läsa vidare även om man så backar ett helt år.

Så ska alla då bli akademiker?
Nej, det tycker inte jag.
Jag anser till och med att programmen på högskolan är feltänkande för ska du bli lärare så måste du läsa om vad varenda gubbe tyckte för hundra år sedan. Ifall du senare vill forska kring detta.
Läser man sedan vidare på avancerad nivå... då fortsätter man att läsa teorier men ingen praktik och har jag förstått det rätt så gäller detta alla program.
Ska du bli sjuksköterska ska du alltså veta vad som hände inom vården för hundra år sedan.
När jag har brutit ett ben tackar jag för den tid som lades på det under utbildningen.

Världen behöver akademiker, men alla kan inte bli det.
Regeringen borde förstå det och i min värld skulle man börja differentieringen långt tidigare. Jag hade velat att man började redan i årskurs sju. Gör högstadiet med tre inriktningar.
Den vanliga som är idag, men sedan en för högpresterande som kunde läst hela högstadiet på två år istället för tre. En tredje linje för dem som helst av allt vill arbeta. Låt dem läsa främst svenska, matte och engelska, lite av de andra ämnena och sedan yrkespraktik för resten av tiden. 
Det pratas så vitt och brett om att alla är olika.
När ska då regeringen och skolan förstå det och sluta klumpa ihop oss i samma form!?