tisdag 14 september 2021

För kvinnan döms värre?

Alla har ungefär samma berättelse.
På olika sätt har de hamnat i sociala medier och fått filmer eller bilder spridda.
Många berättar att de har fått kommentaren att de får skylla sig själv som lägger ut mycket bilder på sig själv lättklädda. Som att skylla på att det är kvinnans fel att hon blir våldtagen när hon har kjol på sig.
Till syvende och sist säger de samma sak: 
Deras liv har blivit i princip förstörda.
Männen eller pojkarna har alla gått fria.

Den ena kvinnan berättar att hennes pojkvän skickade nakenbilder på henne till alla på hela hennes skola. 850 stycken. Även föräldrarna och syskonen fick ta del av detta.
Fantastiskt!
Vad hände med killen?
Inget.
Hon berättar i sin tur att hon inte ville leva längre, men killen fick en coolstatus.
Varför ser det ut så?
Sex är så fruktansvärt skambelagt... om du är kvinna.
Som man är du istället häftig om det händer något och hela samhället ser på saker på tvärt motsatt håll.

För var finns värdet?
Om man som man och kvinna gör samma sak?
Döms man lika hårt?
Min upplevelse: Absolut nej.
Som man klarar du dig betydligt lättare undan och kan dra på dig någon form av offerkofta eller coolstämpel. Som kvinna kan du i princip inte göra någonting.
Andra kvinnor är ofta de som fortsätter sprida saker om den andra kvinnan sen.
Självklart ser det inte alltid ut såhär, men inslaget talar sitt tydliga budskap.

Min verklighet säger samma sak.
Artiklar säger samma sak.
Jag kan peka på det faktum att en skämtbild kan generera en position med nästan 400 000 kronor om året. OM du är man. Jag som kvinna fick en "prick" som lärare för att jag skämtade med en bild på min fritid. En bild gav alltså samma effekt som om jag hade misshandlat en elev.
Det är så lätt att tänka som så att det inte är någon skillnad, och jag är den första som går emot feminism för det är trams.
Att det finns skillnader och att media dömer olika, det är tydligt.
Trots en feministis regering och ett rödgrönt medielandskap så dömer de ändå alltid kvinnan värre än mannen. 

Flickorna i reportaget talar ett tydligt språk: Hur kan ett offer göras till ett ännu större offer och varför ser inte media och polis till att sätta dit dem som beter sig illa?
Tänk att vara fjorton år och få en smygfilmad video av dem själv skickad över hela internet.
Jag tycker det är starkt att de ens orkar överleva det helvete det är när det känns som om alla andra dömer.

Var är ni någonstans oberoende media som inte väljer striderna?
Svartmåla dem som ska svartmålas och börja ställ de kritiska frågorna.