söndag 5 september 2021

En smart lösning?

Nationalekonomens förslag gynnar inte alla utan dem i södra Sverige.
Tipset är nämligen att människor som bor nära Europa, i södra Sverige, ska få lägre skatt på alkohol jämfört med människor som bor i norra Sverige.
Det blir självklart ett ramaskri.
Jag tycker mest det är spännande att inslaget faktiskt sänds.

Olika skatt beroende på var i Sverige du bor?
Det är redan en sanning inom exempelvis elen, men att införa det på alkohol skapar nog bara bekymmer. Tanken är god, men det bör inte bli mer än så. 
Tänk att SVT faktiskt har verkat accepterat det faktum att Systembolagets låga siffror i denna delen av landet inte innebär att människor här dricker mindre alkohol.

Det gjordes ett reportage i början på corona där det visade sig att det blev tomt på hyllorna på Systembolaget. Det handlade självklart om att människor inte längre kom till Tyskland eller Danmark. För det är just det. Jag kan köra så att jag hinner lämna huset och nerom Tyskland på sex timmar. Det är lite beroende på färjan och trafiken men ungefär så.
Varför skulle jag då vilja gå på Systembolaget?
De har en sortering som inte finns söderöver men samtidigt så behöver jag inte urvalet. Jag köper ungefär samma saker varje gång och i Tyskland så blir det tusenlappar billigare trots att resan kostar.

Ska vi då ändra skatten för oss i södra Sverige?
Nej, min åsikt är inte sådan.
Jag anser att vi ska sänka den i hela landet för att sedan sälja det vanligaste i alla matbutiker. Systembolaget kan vara kvar för dem som har speciella sorter de vill köpa.
Butiken skulle helt enkelt bli en välsorterad spritbutik men det vanliga.. det skulle sålts överallt med en betydligt lägre skatt. Det är det enda som skulle kunna få människor att sluta handla utanför Sverige.