torsdag 30 september 2021

Vad är ett korkat förslag?

Sverigeintroduktion - moderaternas nya käpphäst som nu drivs fram av ledande företrädare i Karlshamn och Växjö. Med detta vill de att utrikes födda ska tvingas gå i skolan för att lära sig vad som är svenskt. De ska lära sig normal samhällsorientering och testas av efteråt. Med detta menar de att det ska bli tydligt för våra nya svenskar att de blir etablerade i samhället. 
Jag gapar och sen skrattar jag rakt ut.
Nederst finns insändaren som är skickad till tidningarna och den sammanfattar vad jag tänker men jag ska sväva ut lite. Samma företrädare som nu tycker att detta är en helt fantastisk idé då den kommer från Växjös kommunalråd har helt glömt att samma kommunalråd studsandes berättade om hur magisk Reinfeldt var och att han hejade på för att alla skulle öppna sina hjärtan. Samma person ville tvinga människor som inte vaccinerade sig att betala en avgift. Rent vänstertänk.

Vi har då två personer som totalt vänt åsikt i precis allting.
Jag la detta förslag först 2012 och sedan 2015 vilket ledde till ett ramaskri av samma person som nu jublar. Jag blev kallad korkad för att jag ansåg att invandrare skulle göra ett prov i svenska och ett prov i samhällskunskap. Det tog dem sex år att ändra åsikt, för nu har ju riks sagt sitt och då hoppar dessa på kommando. Och deras gelikar de jublar, klappar och hurrar över hur bra detta är.
Knapptryckare som inte kan tänka själv.

Sen tittar vi närmre på själva förslaget. 
Jag ansåg att människor som vill bli svenska medborgare ska klara diverse prov för detta.
Jag skrev aldrig att det var du och jag som skulle betala det.
Precis så gör nu moderaterna. Deras satsning ska innebära skolgång och diverse kontroller. Inget av detta är gratis. Min uppfattning är att det varken är ditt eller mitt problem om människor ska klara dessa test, utan det är deras eget. 
OM de verkligen vill bli svenska medborgare och en del i vårt system - då ser de till att klara provet.
Hur de gör det.. det är deras problem.
Svenska skattebetalare har redan gjort tillräckligt för trots att politiker i sittande riksdagspartier uppenbarligen själv är så pass korkade att de inte kan se ett bra förslag när det kommer, så apar de efter med ständiga skygglappar.
Afzelius säger det väldigt bra: "Om man lever i en ankdamm, och är fullständigt tillfreds, tror man snart att gölen är en ocean".
Det är dags för dessa partier att lämna gölen.
Väljarna behöver dock inte fundera för detta blir ett streck till på listan. 
När man inte längre lyssnar utan anser att man själv alltid är bäst - då är det dags att sluta.

Sverige behöver inte mer politisk adel som trots färg ständigt väljer att ta märkliga beslut som du och jag ska betala. Sverige behöver politiker som inte har det som sitt yrke.
För fundera på detta. För era skattepengar visar båda dessa upp sig och de kostar mellan 70 och 75 000 kronor i månaden. Per person. För de pengarna är de beredda att fullständigt byta åsikt när det behövs för förslaget som för sex år sedan var korkat, låtsas man nu är sin egen idé.
Nedan följer insändaren jag har skickat.

"Ett korkat förslag?


Redan 2012 förde jag fram krav på att det svenska språket var grundläggande för att bli svensk medborgare och ville ha prov i svenska för detta. 2015 förde jag fram att människor som ville bli svenska medborgare skulle klara ett prov i allmänkunskap, där det mest basala om Sverige som land skulle ingå. Reaktionen jag då fick från de då egna leden var att jag var korkad. Jag nedvärderade människor, ville se till att de inte kom hit och de ansåg att kunskapen om vem Astrid Lindgren var eller hur Nobelpriset kom till var irrelevant.


Döm om min förvåning när tidigare ordförande ansåg att jag var korkad, nu sex år senare, för fram samma sak. Dåvarande Muf och nuvarande Moderater i Karlshamn anser att en Sverigeintroduktion a la Oliver Rosengren i Växjö - som pratade sig varm om Reinfeldt och helt öppna gränser - nu är aktuell. NU ska man ha krav på samhällsorientering för utrikes födda och det ska kontrolleras med ett prov.


Sex till nio år efter rent politiskt och det finns svart på vitt. Om man hade valt att lyssna på de som hade idéer och fört fram dessa istället för att klia rätt rygg så kanske Sverige hade besparats väldigt mycket bekymmer och lidande som senast häromdagen eskalerade med en bomb mot en polisman som vittnat i Göteborg.


Medborgerlig Samling består av människor som tar till vara på tankar, idéer, lyssnar på gräsrötterna och vill få bort den politiska adeln. Vi var först i Sverige med att kräva en biometriskt säkrad folkräkning, skrev redan 2018 in att utrikes födda ska klara ett prov i svenska - både muntligt och skriftligt, samt ett samhällskunskapstest för att få bli svenska medborgare.

Vi kräver dessutom att för att få bli en del av vårt svenska samhälle, så ska du ha varit straffri sedan minst tio år på brott där fängelse finns i straffskalan.


Vi har väldigt mycket bra politik så ni kan gå in och läsa där vilka idéer ni ska föra fram om en sisådär fem till tio år. 

Problemen i detta landet kan inte lösas av dem som fortfarande sitter med skygglappar på, stora löner och tror att deras lilla göl är en ocean.

Problemen i Sverige kan bara lösas av de partier som inte varit en del i att skapa dem.


Emilie Pilthammar

Ledamot i Partistyrelsen

Medborgerlig Samling"


https://www.facebook.com/ModeratElin 

https://sverigesradio.se/artikel/6281350 

http://emiliepilthammar.blogspot.com/2012/07/kunskapsprov-i-svenska.html

http://emiliepilthammar.blogspot.com/2015/07/dags-for-spraktester.html?m=0