fredag 24 september 2021

Du får göra som du vill men..

Precis så.
Väljer du att bli präst så har du gjort ditt livsval.
Då kyrkan av någon anledning används som slagträ inom politiken så har det lagts åsikter även inom denna värld. Till saken hör att jag egentligen inte kunde bry mig mindre. Vill homosexuella gifta sig så gör det! Jag tycker dock inte att någon präst ska tvingas till det.
Att en präst nu i ren protest väljer att göra tvärtom får ju vara upp till honom.

Prästen i inslaget vägrar att viga heterosexuella par.
Detta trots att det är vad som ingår i uppgifterna.
Han gör det för att stötta dem som är homosexuella och får en präst som inte vill viga dem.
För mig blir detta två saker.
Två fel gör inte ett rätt.

I grunden förstår jag inte ett giftermål alls.
Ett papper och en ring på fingret behövs inte i dagens samhälle och om man då är så pass gammalmodig att man vill detta, då kan man faktiskt få välja en annan präst. Jag förstår helt enkelt inte problemet. Hur ska vi då göra när saker och ting dras ett steg längre?
Jag har nämligen inga bekymmer med att flera vill gifta sig heller.
Jag anser nämligen inte det vara mitt problem att lägga mig i.
Vill några gifta sig, så gör det!
Vill några leva flera ihop så gör det!
Jag tror inte på något i grunden om hur man SKA vara utan anser att det vet varje person bäst själv. 
Varför skulle jag bestämma över det?
Eller varför ska politiken lägga sig i!?

Vill du leva ensam, i tvåsamhet eller flersamhet.
Gör det!
Jag anser dock inte att någon präst ska kunna tvingas till att viga några specifika och om en präst är så pass rättrogen att de anser att allt som står i Bibeln är rätt, ja, då kanske inte de vill viga homosexuella.
Låt dem då slippa det.
Vem skulle vilja viga sig hos en präst som tittar på dig med avsky och inte vill viga dig!?

Kyrkovalet har passerat och ingenstans bör det i framtiden få vara en politisk fråga.
Jag tycker inte att det hör ihop.