onsdag 1 september 2021

Vad är viktigast som polis?

Kvotering.
Ett av de ord som jag kväljs inför.
Kvotering är för mig nämligen aldrig någonsin ok.
Man beklagar sig nu om att poliskåren bara har 6,5% poliser med utländsk bakgrund och att de ska jobba på att representera samhället som det ser ut.
De menar att det är en trovärdighetsfråga.

Cirka tjugo procent av dem som sökte till polisen var utlandsfödda och redan efter det första testet sorteras hälften av dem bort. Det testet bygger på logiskt tänkande personlighetsdrag.
Nu är det så att jag har gjort dessa testerna själv.
Inte bara detta utan även det svenskprov som man tog bort för att för få utlandsfödda klarade det.

Så hur gör man nu?
Polisen tog bort testet som såg ifall du klarade att läsa en text och svara på frågor kring texten. Alltså sådant som övas på barn från låg ålder och bör vara helt grundläggande för att läsa eller skriva en rapport. DET togs bort.
Vad ska de nu göra med testet som kollar logiskt tänkande och personlighetsdrag, för uppenbarligen så är inget av detta just dessa sökandes starka sida.
Just detta kan vara något som ställer till det.
Ska det också plockas bort?
I framtiden kanske vi helt enkelt ska ta bort alla former av tester och helt enkelt låta det bli en vanlig antagning där en viss procent ska vara kvinnor och en viss procent utlandsfödda?

Jag ser detta som en total katastrof för samhället.
Jag bryr mig inte om polisen som ska hjälpa mig är man eller kvinna, tjugo eller sextio, liten, tjock, mörk, grön eller randig. För mig är det viktiga att den som är polis inger förtroende, kan sitt jobb och klarar av de utmaningar de har framför sig.
Hur kan det ens spela någon roll varifrån de kommer!?

Samtidigt är det som så, att om man nu ska gå på smed pettimetrar.. då får man göra det ordentligt.
Så det ska kvoteras för ökad fördelning?
Då ska man faktiskt titta på den exakta fördelningen.
2019 var ungefär tjugo procent av Sveriges befolkning utlandsfödd.
Av de tjugo, så var över hälften födda i Norden.
Finland har varit det land som haft högst representation här men på grund av invandringen så gick Syrien om och hela nio procent av de utlandsfödda kommer från Syrien. 
Hängde ni med?
Det är alltså inte nio procent av det hela, utan nio procent av de tjugo procenten. 
Det innebär att om man räknar att tjugo av de etthundra personerna kommer från ett annat land, så är det nu nio procent av de tjugo, vilket i siffror blir cirka två personer på hundra.
Därmed behöver inte polisen känna sig stressad för det ser redan bra ut.