måndag 11 juli 2022

Alla minns väl fallet Bobby?

Pojken har suttit inlåst på toaletten medan övriga syskon har hittat på roliga saker.
Han har spolats med kallt vatten.
Pappan stoppade is i hans kalsonger.
Tortyr.
Pojken har torterats av sin pappa och styvmamma.

Fallet Bobby.
Känner du inte till det så googla och se hur hemskt det kan gå.
"Pojken som kallades Det" är en bok som berättar om hemskheter i USA.
Böckerna gav mig mardrömmar.

Hur kan man inte älska ett barn!?
Jag är uppvuxen i en familj där alla har varit välkomna och jag har under hela min uppväxt fått höra att det inte spelat någon roll om mamma hade haft femton barn med tio olika, så hade pappa behandlat dem som sina. För mig är det normalt.
Jag älskar barn.
Det betyder självklart inte att man i varenda sekund i livet måste ägna varenda sekund till dem eller deras sysselsättningar för jag anser att gränserna ska finnas där, men det innebär för mig att deras mående och bästa alltid ska sättas främst.
Att skada dem för att verkligen skada dem.. det finns inte.
Tillrättavisning, ja, men inte skada.

Pappan och sambon har alltså låst in en åttaåring på toaletten.
I en mörk toalett där de först spolade iskallt vatten på honom och sedan fick han sitta där hela natten tills kläderna torkade av sig själv.
Bara det i sig är sjukt.
När storasystern sedan berättade så kom sambon till skolan och hotade henne.

Det näst sjukaste i detta är att straffet blev två år och fyra månaders fängelse.
Detta är domen för att ha förstört psyket på detta barn i nästan ett års tid.

Jag tycker generellt att straffen i Sverige skulle höjas men allt som drabbar barn bör bli desto värre. Ingen ska utsätta ett barn för någonting!
Barn ska få vara barn.
Hade jag bestämt lagarna i detta landet skulle det satts en etta framför straffet.
Tolv år och fyra månader, utan straffrabatt. 
Då kan man med säkerhet säga att de inte längre kan skada sina barn den dag de kommer ut.

Stackars pojk och stackars syskon som ska leva med att de inte gjorde tillräckligt.
Det ska inte få hända fler "Bobby" i Sverige.