söndag 10 juli 2022

Straffmyndig - vid femton?

En minderårig pojke har försökt mörda en minderårig flicka.
Båda är under femton år.
I Sverige blir du inte dömd på samma sätt om du är ett barn.
Den stora frågan är då om det är rätt.

Om du beter dig på ett vuxet sätt, så kanske du också ska dömas för det?
Jag är väldigt skeptisk till det system som finns i Sverige idag. 
Det är mordförsök, våldtäkter och framförallt skjutningar var och varannan dag.
Det skrivs att man utnyttjar yngre individer av den enkla anledning att de inte är straffmyndiga, varpå de får sälja knark. Langa.

Jag tror att varje individ själv ska stå för sina handlingar.
Det gäller oavsett ålder men man tänker att med åldern så blir man visare.
En sak jag är helt säker på, det är att "snällhet", det hjälper inte.
Jag tänker precis tvärtom.
Den där första gången polisen tar dig för att du har gjort någonting.. DÅ ska de sätta dit dig ordentligt.
Precis där finns chansen att skrämma dig riktigt ordentligt.
Klappar man då medhårs och konsekvenserna enbart blir ett samtal med föräldrar och socialtjänst.. då tappar man mycket.

I USA har det enligt tv funnits någon form av bootcamps, där ungdomar med svårigheter att passa in sätts. Jag förespråkar dem i Sverige. 
Om barnet då är tio eller femton spelar ingen roll.
Vi har en hel del nerlagda militärbyggnader så utnyttja dem.
Blås med en visselpipa klockan fem och tvinga upp dem.
Låt dem marschera ett par mil och äta rätt.
Mat som de själv ska göra och sedan diska.
Låt militären plocka ner dessa individer och sedan bygga upp dem igen.
Skulle de inte lära sig den första veckan så behöver de inte åka hem igen.
Hem kan de få åka när de har lärt sig att respektera de regler som finns och anpassa sig till samhället.

Är det då schysst att göra såhär?
Jag tror det är betydligt schysstare än att låta dem springa på gatorna.
Dessa barn behöver ofta struktur och en känsla av att vara en del av något.
Istället för att då tillhöra ett gäng, så kommer de tillhöra militären.

Många tycker säkert att det skulle vara för tufft, men jag anser att det är bättre att vara för tuff för att rädda dem från helvetet de själv skapar.
De är trots allt barn.

Om man är femton år och har försökt mörda någon annan, då är något allvarligt fel.
Jag finner ingen mening med att den personen ska få vara kvar i frihet.
Femton år eller inte.
Sänk straffmyndighetsåldern och anpassa straffen.