söndag 24 juli 2022

Apkoppor - dags att stänga ner samhället igen!

WHO säger nu att apkoppor har kommit till att bli ett nationellt hälsonödläge.
77 män i Sverige har smittats av apkoppor!
Helt klart läge att införa munskydd, andra skyddsåtgärder och nedstängningar.
Såhär kan vi ju inte ha det!

Vad är då apkoppor?
Ja, jag är ingen läkare men på beskrivningarna av känslan av sjukdomen så verkar det vara ungefär som bältros. De där blåsorna ska göra riktigt ont och en överhängande sjukdomskänsla med feber verkar vanligt. Corona hade ungefär samma men du kunde då i sällsynta fall få svårt att andas - speciellt o m du var överviktig och inte hade tränat - men det blev inga blåsor.
Nu blir det ett hälsonödläge.
Var ska vi dra gränsen?

Enbart män har fått denna sjukdom.
Knappt hälften av dem har smittats i Sverige och de har varit mellan 20-65 år de som har smittats.
Mig veterligen har ingen av dem dött.
Ska vi då bli hysteriska?
Jag tycker inte det. 
Jag anser nämligen att man ska ta det lugnt för precis som när corona drog in.. så anser jag att man ska se till historien. Kan vi klara oss undan smittor?
Nej.
Hjälper munskydd, handsprit och mängder med toalettpapper?
Nej.
Smittan kommer ta sig igenom alla.

Då jag själv hade corona och samtidigt låg inlagd med en halv fungerande lunga så kan jag med gott samvete säga att det är lugnt. Den som säger att det är akut jättehemskt bör kunna förklara för mig hur farligt det är. Intressant i det hela var att många i efterhand frågade mig hur det var med coronan, för det faktum att min lunga kollapsade och fick pumpas upp.. det var det ingen som förstod allvaret i.

Apkoppor.
Blåsor som gör ont.
Ja, så kan det vara men det bör inte vara något som vi gömmer oss för och slutar leva för.
Lev nu, dö sen helt enkelt.

Det är dags att vi slutar överdriva allting och att media slutar skapa just media för allt.
Om nu de inte hade skrivit om hur hemskt apkoppor är... hade någon vetat?