torsdag 7 juli 2022

Rent mjöl i Sölvesborgspåsen?

Jag är född och uppvuxen i Hällevik.
Jag bodde en väldigt kort tid inne i Sölvesborg men flyttade tillbaka till Listerlandet så fort jag kunde och här tänker jag dö. Jag reser gärna men jag bor här.
Mitt Hällevik.
Mitt Sölvesborg.

Sedan tonåren har jag engagerat mig politiskt och för mig har det alltid handlat om vikten av att stå för sina åsikter. Jag kan inte köpas. Jag är den jag är oavsett om det är kungen eller en "vanlig Svensson" som möter mig. Många är inte sådana utan gör tvärtom.
Man vänder kappan efter vinden.
Som politiker är det extra svårt och som jävig måste man akta sig.

På kort tid kan nu den som vill se hur viktig den där åsikten är, för plötsligt handlar det om pengar.
Fyra partier sitter och ska styra men den som är medveten vet vem som styr.
Övriga är marionetter.
Inför mötena är riktlinjerna styrda och åsikten klar. Övriga ska hålla med.

Som en Hälleviksbo med stor kärlek för Hanö så blir jag knäckt av tanken på en kust fylld med vindkraftsverk. Det finns inte ens i mitt sinne.
Det fanns det inte hos övriga som ville ha makten inför förra valet heller.
Att påstå att denna nya vindkraftspark är SÅÅÅ mycket bättre.. det är enbart blaha.
Påhitt för att det ska låta bättre.

Det förra styret berättade att man kunde åka båt ut och ha parken som en turistattraktion! Det skulle skapa SÅ mycket nya jobb! Diskussionen ser likadan ut nu.
Den stora skillnaden?
Jo, antalet verk har blivit färre men de har blivit desto högre.
70 verk med en höjd på 280 meter.
Då ska alla vara medvetna om att om man ställer sig på toppen av Hanö och tittar mot Karlskrona så kan man utan några större bekymmer se tornet på Verkö. Det är ungefär 150 meter högt och står 10 mil bort.
Dessa verken har 130 meter till på höjden och står betydligt närmre.

Artiklar är länkade att Samstyret röstade NEJ till en vindkraftspark.
De stora skillnaderna som man påstår finns mellan parkerna existerar inte.
Så spelar det någon roll att kommunalrådet hyr av ägarna till Off Shore?
Det är inte upp till mig att bedöma, men åsikten har vänt 180 grader sedan flytten till huset.

Vi ska väl vara glada att kommunalrådet inte hyr av en kärnkraftsägare för då hade vi säkert fått leva med ett nytt Barsebäck här. Eller ett kolkraftverk.

Rent mjöl i påsen?
Ingen kommer någonsin att erkänna något men det blir upp till er att bedöma.
Brukar ni byta åsikt helt totalt?
Bara sådär?