onsdag 6 juli 2022

Fribeloppet återinförs och straffar dem som vill arbeta!

Nu har de visserligen höjt fribeloppet sedan jag pluggade för första gången, men jag tänker likadant nu som då. Ta bort det.

CSN är de som lånar ut pengar till studenter och som tillhandahåller studiebidraget. Fribeloppet är den summa som du får tjäna varje halvår. Det är nämligen så att staten och CSN inte anser att just DU kan både plugga och jobba samtidigt..
Fel på alla punkter.

När jag läste till lärare fick jag plötsligt välja mellan att jobba eller att studera.
För mig med mina bekymmer så fanns inget alternativ.
Att bara plugga heltid och leva på det var helt uteslutet varpå jag valde att jobba ännu mer istället.
Jag visste att jag inte skulle få något studiebidrag och att anledningen var hur mycket jag arbetade. Jag valde att ta något pass till för att tjäna på det.

Min situation blev alltså den som många ställs inför idag.
De som studerar, som många gånger är ungdomar, anses inte kunna bestämma själv vad de orkar eller inte. De får därför bara jobba för en viss summa för att slippa bli återbetalningsskyldiga.
Jag blev det för det tog ett tag innan jag förstod.
Jag var alltså inte ens berättigad till studiebidraget som jag ansåg fanns till för alla dem som studerade.
Jag valde nämligen att inte ta lån utan istället arbeta.

Som jag ser på det så valde jag den sunda vägen.
Problemet blev att jag förlorade på det.
Idag ställ ungdomar inför samma val.
Ska de jobba?
Eller bli av med sitt bidrag?

Min grundtanke är att det inte ska finnas något bidrag alls, för om skatterna sänktes så hade alla själv kunnat ansvara för den delen.. men när det nu finns så tycker jag att alla ska få det.
Det blir inte rättvist att faktiskt ta det från dem som arbetar och gör rätt för sig.

Så staten och CSN!
Sätt inte in något fribelopp utan låt dem som har kapacitet till att arbeta samtidigt få göra det!