onsdag 27 juli 2022

Han var ju svart..

Röd och gul och vit och svart, gör detsamma har han sagt..
en gamla sången om alla människors lika värde.
För mig en fullständig självklarhet.
Jag kan ha förutfattade meningar men jag skulle aldrig döma någon.
Förutfattade meningar är ett sätt döma, men är för mig ändå en öppning.
Jag kan ändra mig.

Förutfattade meningar är att människor ser mig som en ung, korkad blondin när jag kommer någonstans. Som anser att något är fel då jag har så många barn i ett samhälle anpassat för två vuxna och två barn.
Fördomar är att alla polacker stjäl.
Alla muslimer är islamister.
Fördomar kan plocka bort värdigheten hos andra människor men för egen del känner jag att det är lugnt. Jag hör gärna alla åsikter och jag ställer ofta mycket frågor, speciellt om någon har en annan religion, men det är för att jag har ett genuint intresse. Jag älskar religion!
Jag älskar att utbyta tankar och försöka förstå hur andra tänker.

Detta förstår jag dock inte.
På filmen i artikeln ses en kvinna resa sig upp, springa bort och med kraft putta ner en äldre man med krycka rakt ner på tågspåret. Tåget kommer strax efter och mannens räddning är att alla skriker och gormar, viftar för att tåget ska stanna.
När polisen sedan har tagit kvinnan och försöker få fram varför hon gjorde som hon gjorde - vilket också finns på film, så är det för att "han var ju svart.."
Va!?
Så på grund av någons hudfärg ska den puttas framför ett tåg!?

Jag vill påstå att svenskar i gemen är väldigt öppna för det mesta men detta är ren och skär rasism. Ingen är sin hudfärg, alla är en person bakom.
Hade hon puttat ner någon som försökte våldta henne, skada henne eller där det fanns en "logisk" anledning så kunde nog alla på något sätt förstått att det var i självförsvar.
MEN, "han var ju svart".
Det är bara fruktansvärt.
Hur kan man ha en sådan människosyn!?

Vilken tur att tåget hann stanna och jag hoppas verkligen att mannen mår bra idag.
Kvinnan är farlig och bör inte släppas ut igen.
Sådana människor ska sitta inlåsta för att skydda alla andra.
Ingen vet vem som råkar vara fel nästa gång det kommer ett tåg.