onsdag 13 juli 2022

Rätten att åldras med glädje!

Vi föds och vi dör.
Något alla vet om och under hela sina liv lever med.
Problemet är värderingen som läggs i en ålder och jag vet själv att jag kan tänka så.
"Man i 70-årsåldern omkom i en olycka".
"Ett barn på 5 år omkom i olyckan".
De två meningarna skapar hos alla en känsla, och den känslan är normal.
Det vi som medmänniskor ska tänka på är att varje individ har rätten till ett värdigt liv så länge de lever.

Att bli gammal ska inte behöva bli att bli tråkig!
Att sitta ensam och inte ha något att göra.
Jag tror att diverse sociala medier är bra för många men det är inte allt.
För många år sedan testades en apunge.
Ungen fick välja mellan en metallmamma som gav mat eller en gosedjursmamma som inte gav mat. Ungen svalt hellre till döds än var utan det kramiga.
Människor är likadana.

Sociala medier i sin storhet, så kan det inte ge samma effekt som levande djur.
Artikeln berättar att ett äldreboende nu har köpt in höns som de äldre får sköta och jag tycker att det är såhär det ska vara!
Det finns de som är allergiska, ja, men de behöver inte vara i närheten.

Att bli äldre och sedan få flytta till ett boende ska vara något som är glädjefyllt och istället för att våndas över det så borde det vara så att det blir en glädje i livet.
Ett sätt att se på sin sista tid som något roligt!

Fler djur till äldreboenden!
Jag ska inte bestämma vilka, utan låt de äldre själv bestämma.
I en perfekt värld så är det nämligen de själv som ska få bestämma och inte en massa byråkrati och regler som bara ser hinder. Se lösningar istället!