måndag 25 juli 2022

Från Hällevik till Mariánské Lázné.

Torsdag morgon.
Klockan är strax innan 04:00 och allt är klart.
En stund senare dönar min syster och jag in till mina föräldrar och skriker att det är dags att vakna.
Min syster kan vara som en Gestapo när hon vill och efter allmän förvirring och många frågor så fick vi ut föräldrarna i bilen. Där började resan!

I flera månader har vi planerat och för en gångs skulle lyckats hålla tyst!
Tankarna började med Ystad eller Varberg/Ullared men går man i pension så ska det vara något speciellt. Vi fyra; min syster, mina föräldrar och jag har inte varit iväg tillsammans sedan slutet på nittiotalet så det var dags. Tanken var något de inte har gjort tidigare men att det skulle bli annorlunda och speciellt.
Jag har alltid älskat Tjeckien och spenderat många resor dit.
Valet föll på Marianske Lazne i västra Tjeckien.
Staden heter Marienbad på tyska och är historiskt väldigt känd.
Jag flyger inte men älskar att köra bil så valet föll där.
En stad känd för sin arkitektur, sina parker och sina varma källor.
Inte nog med det så kom staden för några år sedan med på UNESCOs lista och bara det i sig gör att den är väl värd ett besök. Efter att ha varit där kan jag inte annat än att älska stället!

Vi berättade självklart inte vart vi skulle utan ledtrådar delades ut med jämna mellanrum tillsammans med diverse dricka och mat. En total lycka och känslan var som förr i tiden igen.
Så många gånger vi har bilat genom Europa vi fyra och nu fick det hända igen.
Allsång i bilen med gamla låtar.
Jag älskar det!
Att sedan komma fram till slottet vi bokat, Chateau Monty och se hur pampigt det är kändes så roligt!
Vi har badat, spaat, ätit i massor, masserats och insupit all form av kultur som finns.
Sett magiska byggnader och en sjungande fontän.
Något för alla!
Slottet i sig var magiskt och låg upp på en kulle med utsikt över dalar och andra kullar, inklätt med gigantiska bokskogar vars träd bör vara ett par hundra år äldre än de på Stibybacke.

Det skulle bli något speciellt och det blev det verkligen.
Efter fyra dagar kan vi dock alla konstatera att vi inte är några spamänniskor.
Det spelar ingen roll att vi testat allt, provat alla former av bastu och bad.. så är det inget för en familj full med adhd. Ligga och bada kan någon annan göra och trivs man med det kan verkligen denna plats rekommenderas!
Är man inte sådan utan hellre ser all kultur så kan man gå runt i slottet och se alla hundratals tavlor med diverse kändisar och kungar från dåtiden, som många av dem besökt slottet. Mark Twain, Kafka, Strauss och Chopin för att nämna några och utöver det hade till och med Edward VII sommarstuga här.
Orten är omnämnd sedan 1500-talet och nuvarande form började skapas för dryga 200 år sedan.
Alltså, historinördens paradis! 

Staden Marianske Lazne var helt otroligt vacker och förundran var ständig.
Vi som anser att vi är ett framgångsrikt land och gärna ser ner på dessa länder.. deras bussar gick på el - i en stad med färre än 14 000 invånare - och till och med parkeringsautomaterna gick på solkraft.
Inte någon form av smuts och varenda rabatt var rensad. Det gick inte att hitta ogräs!
Det bästa enligt mig, förutom hela upplevelsen som sådan, var den geologiska parken.
Som nörd inom allt för ramen av SO-ämnet i skolan (geografi, samhällskunskap, religion och historia) så älskade jag deras upplägg av samtliga stenar som fanns.
Jag skrev ett av mina specialarbeten om just detta när jag läste till lärare och utöver det var höjdpunkten minnesgravplatsen sedan det första världskriget. Det ryser längs armarna.
Så otroligt stillsamt och vördnadsfullt på samma sätt.
Samma känsla som i Verdun, i norra Frankrike, kändes.

Fyra dagar tätt tillsammans men det blev speciellt!
Stackars mamma hade vi lurat att vi skulle till Öland och pappa hade vi lurat att han skulle till Läsö i Danmark. Allt för att ingen skulle veta.
På hemvägen blev det självklart mer historia och ett besök vid Lützen gjordes och självklart besöktes även kyrkporten i Wittenberg.
Historia när den blir som bäst!

Spännande i det hela är även att trots deras nästintill totala brist på engelskakunskaper så gick det att kommunicera. Tjeckiska, tyska och ryska föredrogs men vi tog seden dit vi kom och plockade upp de ord vi kunde. Som tur är pratar båda föräldrarna tyska så det underlättade. Min skoltyska är nämligen under all kritik.

Fyra härliga dagar med familjen och vi kommer göra om det.
Vill ni åka på otroliga spa, se vacker natur och kultur utanför ramarna och utanför Sverige?
Marianske Lazne eller Marienbad kan varmt rekommenderas!
Dit har människor redan åkt i 500 år och det lär inte upphöra.