fredag 22 juli 2022

Vem ska du vara rädd för?

Lisa är 19 år och bor i Uppsala.
Hon känner sig inte trygg och har därför ett pepparspray.
Polisen tog det och nu döms hon för vapenbrott.
Hennes egna ord är följande:
"Man lägger tid på att döma en person som känner sig otrygg istället för att ta tag i problemen som gör att kvinnor går runt med sånt här".
Jag håller med.

Jag vill verkligen poängtera att detta inte är polisens fel.
De gör bara det jobb de är satta till så felet är inte deras, det är regelverkets.
Jag förstår att man klassar pepparspray som ett vapen men anser att man måste se hur olika detta kan slå.

I artikeln hänvisar de till dansk polis som tillåter detta men anser att det kan skapa en uppåtgående våldsspiral. Pepparspray.
Tror de inte att vapnen är värre?
Eller statistiken blir helt enkelt värre när någon får detta i ögonen.. så statistiken ser värre ut?

Jag har inga bekymmer med varken pepparspray eller det spray som är godkänt.
Jag förstår varför någon vill ha det.
I detta måste man nämligen, precis som tjejen i artikeln säger, se till varför man vill använda detta. Man har inte det för att skada någon, utan för att försvara sig.
Hon berättar själv om våldtäkterna och brotten mot kvinnor och att hon vill kunna försvara sig.
Fullt förståeligt.

Nu får hon reglerna mot sig och döms, men jag förstår att det ändå känns bättre.
Blir du påhoppad och någon försöker våldta dig så har du iallafall en chans. Det har du inte annars.
Det kanske helt enkelt är dags att göra ett vägval?
Antingen får man se över regelverket för sprayen, eller helt enkelt skapa ett tryggt samhälle.
Förmodligen lättare sagt än gjort.