torsdag 18 maj 2017

Jämställt för vissa.

Tre damer i medelåldern klagar på SVT.
Jag klagar också ofta på SVT men inte alls av samma anledning.
svt.se

Deras kritik går ut på att det är för lite mångfald i Sveriges Television.
Det är mycket möjligt att det är så men jag har svårt att förstå kritiken om det inte är för att de själv känner sig förfördelade eller utanför.
Alexandra Pascalidou, Tara Moshizi och Doreen Månsson tycker att det är för lite mångfald.
De anser att det ska vara fler personer som inte är födda i Sverige som arbetar för SVT. Den traditionellt svenska bakgrunden är nämligen alldeles för vanlig.
I Sverige.
Hmm.

Låt se.
Det enda program jag tittar på mer eller mindre är Bolibompa och Morgonshowen.
I dessa program medverkar Markus Granseth (en helt fantastisk människa), Sara Edwardsson, Behrang Miri (har nu slutat) och Doreen Månsson.
Två killar och två tjejer.
Två med en annan bakgrund än den traditionellt svenska och två med den.
Jag ser inget problem.
Tobbe Blom är med ibland. Alltså en kille mer som dessutom har en traditionell svensk bakgrund.
Fruktansvärt.
Om vi istället väljer att se det som såhär:
Av programledarna är en rödhårig, en blond, en har svart hår och två brunt hår.
Usch... Ingen är lockig!
Sen har vi ju det sista året haft med Freddie, Fredrik Svensson.
Han är med kille, brunhårig och i ungefär samma ålder.
Illa SVT..
Sen har vi ju..
Jag orkar inte gå igenom alla men lägger till en bild.
Bilder säger ju mer än tusen ord sägs det.


På Bolibompa har vi helt underbara Yankho Kamwendo, Nina Hjelmkvist och Ayla Kabaca.
Fler tjejer än killar. Fler med utlandsklingande namn än svenskklingande.
Gemensamt för alla är att det inte är några äldre människor med.

Den stora frågan blir då:
Är det viktigt?
För mig, nej.
Det är helt oviktigt.
Att ens skriva en artikel om att man själv inte är nöjd med hur mycket man får delta i ett barnprogram blir för mig absurt. Den som vill hitta fel kommer leta till den hittar dem och för mig sitter inte kompetens varken i namnet, könet, utseendet eller åldern.
Det ska vara människor som är bra på tv.
Menar dessa damer att det viktiga är att leta upp personer med utländsk bakgrund bara för att de ska ha det?
Utslaget på Sveriges befolkning tror jag till och med de är överrepresenterade rent statistiskt.
Åtminstone i barnprogrammen.

Tänk om dessa damer hade lagt energin på alla barn som utsätts för barnprostitution istället.
Då kanske det hade spelat någon roll i slutänden.

https://www.svt.se/kultur/medier/svt-s-medarbetare-kritiserar-mangfaldsarbete