torsdag 4 maj 2017

Slappare men skärpt.

Gränsen ska kontrolleras ytterligare men ID-kontrollerna försvinner.
Låter kanske märkligt men min uppfattning är rätt klar varför det kommer bli såhär.
Det är nämligen ett väldigt bra sätt att bara kontrollera dem som skulle kunna vara asylsökande.
Polisen kan nu titta mer efter hur människor ser ut än tidigare.
Risken är visserligen att det spär på vänsterfolkets rasisttankar men det besparar väldigt många människor mycket tid.
svt.se

Förra året var jag ett varv i Tyskland och vände.
Jag ringde dagen innan och pratade med polisen då vi inte har pass till alla barnen och de berättade då att det innebar ett stopp. Kunde innebära ett stopp.
In i Sverige skulle alla visa vilka de var så vi kunde inte åka allihop.
När vi kom från Tyskland över till Danmark, alltså på tillbakavägen, stod de första poliserna där.
De tittade in på mig och de barn som var med och vinkade sedan bara förbi oss.
Uppenbarligen tolkas inte mitt utseende, eller barnens, in som utseendet för en eventuell asylsökande.
Det kanske är rasistiskt om man väljer att se det så.
Kön matades dock av väldigt snabbt.

I min värld är inte detta något nytt.
Det är nämligen så att en vän i bekantskapskretsen blir stoppad i nio av tio kontroller.
Hans utseende är helt klart misstänkt trots att han är både född och uppvuxen i Sverige.
Någonting med hans hållning, hans sätt eller utseende gör att polis samt tull alltid stannar just honom.
Alltid. Är det då rasism?
Nej.
Det handlar om saker polisen tittar efter för att göra ett så effektivt arbete som möjligt.
Mig gör det ingenting om jag skulle bli stoppas varenda gång, bara de tar varenda person som olagligt vill in i vårt land.

Jag har alltid varit positivt inställd till EU men har blivit mer och mer skeptisk genom åren. Invandringen är anledningen. Vi hade avtal och bestämmelser som borde hindra människor från att komma till Sverige men trots det så är vi det land som per capita har tagit emot flest människor. Det är helt omöjligt att vi är det första EU-land de sätter fötterna i.

Om den nya skärpningen används som jag tror, kommer det bli väldigt bra.
Sverige kan inte ha öppna gränser.
Tyvärr.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/bra-att-regeringen-har-lyssnat