lördag 6 maj 2017

Störst går först..

Du är mjuk, bilar är hårda.
Det präntas in i barnen oavsett vilka regler som gäller.
Var de än är, hur de än tar sig fram, så ska de veta att de själv alltid ska väja.
svt.se

Artikeln handlar om att gång och cykeltrafikanter är väldigt utsatta och om hur vi ska hjälpa dem.
Det första jag tänker på är att ända regeln som ger dem företräde överallt för min övertygelse säger att det är anledningen till många av olyckorna.
Gångtrafikanter och cyklister tar sig rakt ut i gatan med en övertygelse om att de har förtur. De tänker inte alltid på ögonkontakten och det faktum att de många gånger inte syns.
De som kör på någon med flit lär vara få.

Som jag ser det måste vissa saker vara upp till varje enskild person.
Det måste ligga i mitt egenintresse att inte bli påkörd och då måste jag själv undvika de situationerna. Jag är fullt medveten om att jag ska bromsa för exempelvis fotgängare som ska över vägen men när jag går förväntar jag mig aldrig att någon ska stanna.
Jag är för rädd om mitt liv för att bara chansa.

Ofta när denna diskussion är uppe hör jag orden "Jag har lagen på min sida, jag ska gå först".
Men grattis, säg det när du ligger där påkörd.
DU är mjuk, fordonet hårt.
Det ger alla alternativ; håll er undan och utsätt er inte för fara.

Att ge sig ut i trafiken med inställningen om att "Jag har rätt" är inte smart.
Nu när våren kommer dyker ett årligt problem upp; alla som av någon anledning (trots stora naturreservat och mycket skog) joggar längs med vägarna.
De har på sig en reflexväst.
De västarna, när det börjar bli mörkt, ser ut precis som en skylt.
Den som springer eller går rör nämligen inte sin överkropp så mycket att västen flyttar på sig nämnvärt och får man möte samtidigt är det i princip omöjligt att se denna person.
Ännu värre är de som är ute på vägarna i bredd; Ni är i vägen!
Helst med hörlurar i eller i en diskussion så de varken ser eller hör.
Jag förstår inte hur människor kan välja att utsätta sig för denna faran när de inte nödvändigtvis måste.

Byt regel igen så tror jag att olyckorna kommer minska.
Låt störst gå först.
(Men är man stor ska man vara snäll och låta andra komma över.)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ntf-bygg-om-alla-tunga-fordon-som-kor-i-tatort