lördag 20 maj 2017

Hemmet, en borg.

Mitt hem är min borg och det gör mig bestört att människor inte kan visa andra människor respekt.
Jimmie Åkessons hus attackerades av människor trots att deras barn var i huset.

Oavsett vem det är som skulle bli attackerad, oavsett kön, ålder eller parti är detta fel.
I Sverige har vi nämligen demokrati och han är demokratiskt vald i ett demokratiskt valt parti.
Han som vuxen har valt detta och för detta väljer människor att förstöra deras hem när barn befinner sig i huset.
svt.se

Jag väljer vänner efter hur de är som människor, inte för vilka åsikter de har.
För mig är det nämligen helt oviktigt.
Jag gillar saltlakrits och choklad men tycker det är bra att alla andra inte tycker likadant.
Hade alla ätit så mycket tomater som jag gör hade det garanterat blivit brist på det i Sverige.
Jag ser en styrka i att människor är olika och jag kan av egen erfarenhet säga att både Jimmie och Louise är oerhört trevliga med fötterna på jorden.
Jag har aldrig någonsin hört dem uttrycka förutfattade meningar om andra men hör ständigt andra människor uttrycka det om dem.
Jag hör betydligt mer märkliga uppfattningar om andra i mina egna led än av dem och de gånger jag är på ställen där alla partier är samlade kommer det grodor från människor i alla partier.
För några veckor sedan undrade någon vilken den söta tjejen var på en av bilderna på Facebook.
När jag berättade att det var Louise och vem hon är fick jag veta att usch då, henne kan man inte umgås med.
Detta av en person som aldrig träffat henne eller vet vem hon är.
Många människor väljer att döma människor för deras åsikter istället för att välja den väg som de allra flesta förespråkar: mångfald.
Mångfalden berikar.

Louise och deras son var hemma.
Louise som alltid önskar alla människor väl, som alltid undrar och bryr sig.
Louise som så gärna vill förändra världen till en bättre plats på det sätt hon anser vara bäst.
Louise som alltid skiljer på sak och person, som inte dömer mig för mina liberala idéer om allt möjligt eller skäms när jag kommer klädd som en reinkarnerad hippie från sjuttiotalet.
Alltid lika vänliga Louise.
Vi håller inte alltid med varandra men har samma mål i slutänden vilket alla som har ett politiskt intresse har. Man vill att det ska bli bra för allt och alla.
Målet är detsamma men vägen dit går på olika sätt.

De, som inte har gjort dessa människor någonting, ska utsättas för detta.
De ska vara rädda på den plats som är deras fristad.
Jimmie och Louises son ska leva under hot för vad hans föräldrar har för åsikt.
Vad är detta för människor som gör så?

Jag tror det är personer i övre tonåren som uppenbart inte själv förstår vad de gör.
De utsätter inte bara ett hus för skadegörelse och en familj för hot, de utsätter alla människor som valt att engagera sig politiskt för hot genom att till denna milda grad inte respektera den demokrati vi har och som gör att Sverige är ett land man flyr till, inte ifrån.
Min förhoppning är att deras föräldrar ställer frågan hemma;
Vad gjorde ni den kvällen?
Vet ni någon som gör såhär?

Jag har hört många åsikter om att detta inte kan kallas en attack, det är busstreck.
Media överdriver. Louise och Jimmie överdriver och gör detta till något politiskt.
Om någon plötsligt hade ryckt i våra dörrhandtag, bankat på fönster och dörrar, kastat saker och smällt smällare när jag var ensam hemma med barnen hade jag kallat det för en attack.
När detta händer om och om igen men för varje gång eskalerar, då är det ett hot.
Människor är inne och springer på deras tomt, runt deras hus.
Finns det någon som tycker det är ok?

Jämförelser kan dras med någon som säger "Jag vet var du bor" under en rättegång.
Jag har varit på rättegångar där alla sju vittnen plötsligt får minnesförlust för rädslan är så stor för konsekvenserna för den egna familjen. Den egna familjen går nämligen före allt annat.
De väljer att ljuga för att skydda sig själv och familjen.
De få orden ger straff och böter i Sverige.
De som attackerat Jimmie och Louises hus hotar det finaste vi har i Sverige;
Vår demokrati.

Som grädde på moset går sedan en reporter, som ska vara rättvisans opartiska riddare, ut och säger att det är rätt åt dem. Journalistutbildningen kan inte längre vara vad den en gång kanske har varit och det är skrämmande.

Sköt dig själv och skit i andra för världen hade varit en väldigt tråkig plats om alla fåglar som sjöng var näktergalar. Mångfalden berikar så visa Sveriges fina demokrati respekt och låt bli att förstöra för andra människor.

https://www.svt.se/nyheter/sd-bojkottar-tv4-efter-tweets
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/akessons-hem-attackerat