fredag 19 maj 2017

Pub Tjyven!

Någon gång ska bli den första för allting.
Jag är väldigt svårflörtad med vissa saker.
En av dem är uteställen och trots ett idogt spelande och tidigare ett ständigt festande är det få ställen som verkligen fått mitt gillande.
Jag gillar främst mindre ställen och då gärna gammaldags.
Jag tycker inte om när det är för modernt med hipp musik och jobbigt ljus överallt.

sydöstran.se

Jag erkänner att jag var skeptisk till en början.
Ett uteställe i en gammal övergiven fabrik belägen vid de stora silosarna inne i Sölvesborg?
Nja.. det låter inte ok.
Sedan det första besöket är jag dock frälst och min uppfattning är att ingen Sölvesborgare med hedern i behåll kan hålla sig borta från detta unika ställe innan det rivs för det kommer bli något som alla berättar i framtiden.
- Minns ni Tjyven?
- Ja, vilket ställe!

Min förklaring för den som inte har varit där är att Tjyven påminner om någon form av ett undergroundställe i New Yorks sjuttiotal.
Mina tankar går även till filmen Vi barn från Bahnhof Zoo (fruktansvärd film om droger och barnprostitution i åttiotalets Berlin) där de i en scen befinner sig i en klubb belägen under mark.
Det finns inget naturligt ljus och hela Tjyven är i en gammal industrilokal där allting finns kvar.
I lokalen har sedan de soffor, fåtöljer, stolar och bord man fått tag i placerats ut.
Detta gör att det knappt finns två likadan sittplatser på hela stället.
Det finns biljard, darttavla och ett gammal ishockeyspel.
Då menar jag inte ett stort spel med ben utan ett sådant litet i plast som jag själv hade när jag var liten.

Väggarna är täckta av målningar och tavlor, taket av diverse överblivna saker och en lånad (!) GB-glassgubbe står vid en vägg. I mitten finns en scen för de som spelar och uppe på scenen
vid sidan är det även där fåtöljer och en soffa med ett litet bord för den som vill vara riktigt nära.
Utöver allt detta är priserna väldigt bra både på det ät och drickbara.
Stämningen har varit på topp varenda gång jag har varit där!

Hela komplexet rivs om två år så den som vill se detta unika ställe innan det rivs, skynda er!
I helgen blev det fullsatt så att människor fick köa in och det lär inte tillhöra ovanligheten när människor redan när åker bil flertalet mil bara för att få ta del av denna upplevelse.

Pub Tjyven är unik, one of a kind.
Ta tillfället i akt och bli en del av historien!

http://www.innerhamnen.se/pub-tjyven/